ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Μάϊος 2014 μέχρι και σήμερα δημοσίευση βιβλιοάποψη νέων βιβλίων στο
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"από τη Δημιουργό-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Οκτώβριος 2013-Μάϊος 2014
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"Δημιουργός-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.

Μάιος 2011-Σεπτέμβριος 2013
"Βιβλία και Βιβλιοφιλία" και μέσα από το site της Διεύθυνσης Π.Ε Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Διευθυντής Μιχάλης Καλογραίας,Yπεύθυνη Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών,Μαθητών και Φοιτητών,"Αχιλλέας Καψάλης" -Υπεύθυνη σχεδιασμού και ύλης filanagnosiaprogram.blogspot.com:Έλενα Αρτζανίδου.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Ποιήματα που μου μιλούν!


To ποίημα"Λεμονιές",Γ.Ρίτσος,επιλέχτηκε και σχεδιάστηκε από το γ΄γκρουπ Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης», Ματζαρλή Μερώπη, Καρανικόλα Μαρία, Κοσκινά Κατερίνα, Κούτσιανου Αναστασία, Παυλίδου Άννα στο φιλαναγνωστικό εργαστήριο ποίησης1/4/2013.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ,ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Τ’ ΟΥΡΑΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ
               
1η Δράση
Κοιτάξτε τον πίνακα που ακολουθεί και πέστε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.


 Β. Βαν Γκογκ, Ανθισμένος οπωρώνας. 1888. Ιδιωτική Συλλογή

  • Ποια δέντρα πιστεύετε ότι υπάρχουν σ’ ένα οπωρώνα;
2η Δράση
Ανάγνωση του ποιήματος.
ΧΧΙΙ
Λεϊμονιές, πορτοκαλιές,
νεραντζιές, μοσκοβολιές,
άσπρη χάρη το φεγγάρι
κι ο ρυθμός ο αγέρινος 
χορός.

Πέσαν τ’ άνθη στην ποδιά σου,
άστρα γέμισε ο γιαλός.

Ύστερα ήρθε το τραγούδι,
κάθισε έρημο στα βράχια,
έκανε τ’ αστέρια στάχυα.
Κι ύστερα πια τίποτα

·        Ποια ή ποιες μυρωδιές σας γεννά το ποίημα;

ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Φέρνουμε στην τάξη μικρά κλαδάκια με φύλλα από διάφορα δέντρα (πορτοκαλιές, λεμονιές, ελιές, νεραντζιές κά.) , κλείνουμε τα μάτια ενός παιδιού και του ζητάμε:
Μάντεψε με την αφή και την όσφρηση σου από ποιο δέντρο είναι κάθε κλαδάκι που έχεις στα χέρια σου.
3η Δράση
Μοιράζω το ποίημα.
Απαγγείλετε το ποίημα σύμφωνα με τις οδηγίες που θα σας δοθούν:
Αργά, γρήγορα, χαρούμενα, θλιμμένα, ζικ ζακ στο χώρο προσπαθώντας να “μη χτυπήσετε” πάνω στα κλαδιά των δέντρων.
4η Δράση
Ακούστε δύο μουσικά κομμάτια και πείτε ποια από τις δύο μουσικές πιστεύετε ότι ταιριάζει στο ποίημα, για να το χορέψουμε και γιατί.(Η ανάγνωση είναι ανάλογη του κομματιού)

5η Δράση
Ακούστε το ποίημα και παράλληλα τη μουσική που επιλέξατε.
Ποιο συναίσθημα σας γεννά;
6η Δράση
Αν ήσασταν ζωγράφοι, ποια εικόνα θα διαλέγατε να ζωγραφίσετε  από το ποίημα και με ποια χρώματα;
7η Δράση
Με το σώμα σας δημιουργήστε μια παγωμένη εικόνα ζωντανεύοντας όποια στιγμή του ποιήματος θέλετε.
8η Δράση
Φανταστείτε τον ποιητή και ζωγραφίστε τον σε Α3 χαρτόνι με κηρομπογιές.
9η Δράση
Παρακολουθήστε το video που ακολουθεί και προσπαθήστε  να συγκεντρώσετε πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του.

Αναγνωρίστε ή εντοπίστε κάποιο από τα ποιήματα του ποιητή και προτείνετε το, για να αναγνωστεί την επόμενη φορά.

To ποίημα"Δον Κιχώτης",Κ.Ουράνης,επιλέχτηκε και σχεδιάστηκε από το β΄γκρουπ Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,
Α.Χατζοπούλου,Β.Σαρμουκασόγλου,Α.Τύπος,Μ.Πατλακούτζα,στοφιλαναγνωστικό εργαστήριο ποίησης1/4/2013.

Για μαθητές/ριες των Δ,Ε,ΣΤ τάξεων
1η συνάντηση: (90΄)
Προβάλλεται ο πίνακας με συνοδεία τη μουσική του Φ. Κρομμύδα με τίτλο «Δον Κιχώτες».


1η δράση
  • Σάς είναι γνωστός ο ήρωας που απεικονίζεται στον πίνακα;
  • Τι γνωρίζετε για αυτόν;
  • Ακολουθεί συζήτηση και ανταλλαγή πληροφοριών για την ταυτότητα των ηρώων.
 2η δράση:
Ακούστε προσεκτικά το ποίημα και σημειώστε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο νου για τον Δον Κιχώτη.
Υποδειγματική ανάγνωση του ποιήματος από τον/την δάσκαλο/α:

τσάλινος κα σοβαρς // πάνω στ' λογό του
τ χαμνό, // το Θερβαντς ρωας περνάει, //
κα πίσω του, τ στωικ γαϊδούρι του καβάλα //
πποκόμος του χοντρς γάλια κολουθάει. //
Αἰῶνες πο ξεκίνησε // κι αἰῶνες πο διαβαίνει //
μ σφραγισμένα πίσημα, // ρμητικ τ χείλια //
κα μ τ μάτια κστατικά, // τ χέρι στ κοντάρι, //
πηγαίνοντας στ γαλαν τς Χίμαιρας βασίλεια... //

[Στ πέρασμά του π' τος πλατειος το κόσμου δρόμους, σοι
τν συντυχαίνουν, γι τρελλ τν παίρνουν,
τν κοιτνε,]

[τν δείχνει νας το λλουνο - κι ερωνικ
γελνε]

[ ποιητή! παρόμοια στ διάβα σου ο κοινο
ο νθρωποι χασκαρίζουνε.]  [σε τους ν γελνε:

ο Δν Κιχτες πν μπροστ κι ο Σάντσοι κολουθνε!]

 3η δράση:
Δεύτερη ανάγνωση από το δάσκαλο και παράλληλα προβολή του βίντεο με χαμηλή διακριτική ένταση

  • Παρακολουθήστε το βίντεο καθώς ακούτε το ποίημα.
  • Θα δίνατε κάποιον επιπλέον χαρακτηρισμό στον ήρωα; Ποιος θα ήταν αυτός;
  • Φανταστείτε τι θα σκεφτόσασταν ή τι θα κάνατε αν ήσασταν εσείς ο πρωταγωνιστής του κινουμένου σχεδίου;
 2η συνάντηση: (90΄)
Μοιράζουμε το ποίημα στα παιδιά όπως παραπάνω, με τα κόκκινα σύμβολα που σηματοδοτούν την εναλλαγή στην ανάγνωση. Ακολουθεί διαλεκτική ανάγνωση του ποιήματος από δυο ομάδες παιδιών ή περισσότερες σύμφωνα με την κρίση μας.

 1η δράση:
  • Πάμε να το πούμε: Χωριζόμαστε σε δυο αντικριστές ομάδες και διαβάζουμε εναλλάξ το ποίημα αργά και δυνατά.
  • Πάμε να το πούμε με συνοδεία μουσικής: Επιλέγουμε ποια από τις παρακάτω δύο μελωδίες (του Φ. Κρομμύδα, «Δον Κιχώτες» ή  Somewhere out there in la Mancha) μάς ταιριάζει καλύτερα. Ανάλογα με την επιλογή το διαβάζουμε γρήγορα και δυνατά ή αργά και χαμηλόφωνα αντίστοιχα.
 http://www.youtube.com/watch?v=gqTwRpkrb2k ( “Δον Κιχώτες”)

http://www.youtube.com/watch?v=wGZfkvNS9Fg   (“Somewhere in  la
Mancha”)


2η δράση
  • Παρακολουθήστε το επόμενο βίντεο με προσοχή στις λεπτομέρειες και προσπαθείστε να βρείτε ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σ΄αυτό και το ποίημα.
http://www.youtube.com/watch?v=QQv8EP8o9yo (ελληνική διασκευή)

3η συνάντηση: (90΄)
Πλαστικοποιούμε τον πίνακα του Πικάσο «Δον Κιχώτης» και το ασπρόμαυρο σκίτσο του Σάντσο Πάντσα. Χωρίζουμε τα παιδιά σε ζευγάρια και μοιράζουμε ανά δύο τον αντίστοιχο ήρωα.

1η δράση:

Παίζει το τραγούδιDon Quijote y Sancho Panza”

  • Κινούμαστε-χορεύουμε ελεύθερα στο χώρο σύμφωνα με τη μουσική. Μόλις ακούγονται τα φωνητικά, προετοιμαζόμαστε, βρίσκουμε το ζευγάρι μας και στεκόμαστε απέναντι του. Όταν ακουστεί το ρεφρέν (Sancho – Quijote,  Quijote-Sancho...) κινούμαστε με τις εικόνες μας μπροστά, σαν ξιφομάχοι, πότε ο ένας δύο βήματα μπροστά και ο άλλος πίσω και το ανάποδο σύμφωνα με το τραγούδι και το ρυθμό. Χρειάζεται συγχρονισμός στο ζευγάρι σύμφωνα με το όνομα του ήρωα που ακούγεται στο τραγούδι. Μετά συνεχίζουμε ελεύθερα στο χώρο και πάλι από την αρχή.

Don Quijote y Sancho Panza 

2η δράση:
 Eρωτήσεις κατανόησης που μας φέρνουν πιο κοντά στην ψυχοσύνθεση του ποιητή.
  • Πως νιώθει ο ποιητής για τον εαυτό του;
  • Τι βιώνει από τους υπόλοιπους ανθρώπους;
  • Με ποιον από τους ήρωές του ταυτίζεται;     
Φανταστείτε τι είδους άνθρωπος μπορεί να ήταν ο ποιητής (Κώστας Ουράνης) και ζωγραφίστε το πορτρέτο του.        

  • Βρίσκουμε πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του ποιητή.
  • Φέρνουμε στην τάξη κι άλλα ποιήματά του και επιλέγουμε ποιο θα διαβάσουμε.
http://www.youtube.com/watch?v=Q2dVY5Kic1k (Η Αγάπη, αν είναι να ’ρθει θε να ‘ρθεί...)

http://www.youtube.com/watch?v=TTBwhb_JkjE (Θα πεθάνω ένα πένθιμο...)

http://www.youtube.com/watch?v=3IBKgA8H9W8 (Μελοποίηση από Διάφανα Κρίνα)

http://www.youtube.com/watch?v=BdIn9n4YnTY (Πότε θ’ ανοίξουμε πανιά, Παντελής Θαλασσινός


 "Η Μάγια" του Οδυσσέα Ελύτη προέκυψε από το φιλαναγνωστικό βιωματικό εργαστήρι και είναι πρόταση της α΄ομάδας των εκπαιδευτικών της Λέσχης Ανάγνωσης «Αχ.Καψάλης»:Σμαρώ Δαραμήλα, Βάσω Καυκιά, Κατερίνα Τσερμεντσέλη,Αντώνη Τσουλκανάκη, Γιώργο Μαντά και Μαργαρίτα Μπουρνουξούζη.

 1η συνάντηση

1η δράση
Παρατηρήστε τις δυο εικόνες και ακούστε προσεκτικά το ποίημα που θα σας διαβάσω:

 

 

 

Η Μάγια
Οδυσσέας Ελύτης

Η Πούλια πόχει εφτά παιδιά
μέσ' απ' τούς ουρανούς περνά.
Κάποτε λίγο σταματά
στο φτωχικό μου και κοιτά:
-Γεια σας τι κάνετε; Καλά;
-Καλά. Πώς είναι τα παιδιά;
-Τι να σας πω εκεί ψηλά
τα τρώει τ' αγιάζι κι η ερημιά.
-Γι' αυτό πικραίνεσαι Κυρά
δε μου τα φέρνεις εδωνά;
-Ευχαριστώ μα 'ναι πολλά
θα σου τη φάνε τη σοδειά.
-Δώσε μου καν την πιο μικρή
τη Μάγια την αστραφτερή.
-Πάρ' τη λοιπόν κι έχε στο νου
πως θα 'σαι ο άντρας τ' ουρανού.
Είπε. Και πριν βγάλω μιλιά
μου την καρφώνει στα μαλλιά.
Λάμπουνε γύρω τα βουνά
τα χέρια μου βγάνουν φωτιά.
Κι η Πούλια πόχει εφτά παιδιά
φεύγει και μ' αποχαιρετά.

·        Έχει σχέση το ποίημα που διαβάσαμε με τις δυο εικόνες;
2η δράση
Μοιράζουμε σε φωτοτυπία το ποίημα και το διαβάζουμε μαζί με τα παιδιά με τη συνοδεία μουσικής.

http://www.youtube.com/watch?v=MwfM4AtapJU
Ποιο συναίσθημα σας γεννά το ποίημα;
Πάμε να το πούμε αργά με τη μουσική.
Πάμε να το πούμε ξανά σε ζευγάρι, με τις πλάτες ενωμένες και με χαμηλή φωνή. (με την ίδια μουσική)

2η συνάντηση:
1η δράση
Θα σας διαβάσω τώρα το ποίημα ξανά με μια άλλη μουσική. Κλείστε τα μάτια, ακούστε και πείτε μου μετά ποια εικόνα φαντάζεστε.
 Μιλήστε μου για την εικόνα που φανταστήκατε.
Πάμε τώρα να διαβάσουμε το ποίημα, πιο γρήγορα αυτή τη φορά, με αυτή τη  μουσική.
Πάμε τώρα να πούμε το ποίημα σε ζευγάρια, χορεύοντας.

2η δράση
Ζωγραφίστε την εικόνα που φανταστήκατε.

3η συνάντηση
Θεατρική έκφραση
Πάμε να παίξουμε με το ποίημα σε δυο ομάδες, αυτή της Πούλιας και του συντρόφου της(π.χ 10 Πούλιες και 10 ο άντρας της)
Αφηγητές:η Πούλια και ο άντρας της.
Υλικά:Στην Πούλια θα καρφιτσώσουμε αστέρια στα ρούχα της.
Οδηγίες:Οι αφηγητές θα είναι σε ημικύκλιο δεξιά και αριστερά, ο άντρας στη μέση ακίνητος και η Πούλια θα κινείται στο χώρο με ανάλαφρες κινήσεις με τη μουσική όσο οι αφηγητές λένε τους πρώτους στίχους.
Κάνει το διάλογο με τον άντρα και μετά πάλι με ανάλαφρες κινήσεις φεύγει.

4η συνάντηση:
  • Θα παρακολουθήσετε ένα βίντεο με το βιογραφικό του ποιητή, μια συνέντευξη και απαγγελία από τον ίδιο ενός ποιήματός του.http://www.youtube.com/watch?v=TOKiJDRELrQ

Ζωγραφιά από το ποίημα της Θ.Χορτιάτη
Το ποίημα "Ο πράσινος Κήπος" του Νικηφόρου Βρεττάκου, με φιλαναγνωστικές δράσεις σχεδίασε και υλοποίησε η εκπαιδευτικός-συγγραφέας Αρτζανίδου Έλενα, παρουσιάστηκε 4/3/2013 στην ομάδα της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών "Αχ.Καψάλης".
Α.Ανάγνωση του ποιήματος.
  • Ποιο εικόνα σας γεννά το ποίημα;
Ο πράσινος κήπος-Nικηφόρος Βρεττάκος
Έχω τρεις κήπους. Μια θάλασσα, έναν
ουρανό κι έναν πράσινο κήπο: τα μάτια σου.
Θα μπορούσα αν τους διάβαινα και τους τρεις, να σας έλεγα
που φτάνει ο καθένας τους. Η θάλασσα ξέρω.
Ο ουρανός, υποψιάζομαι. Για τον πράσινο κήπο μου,
μη με ρωτήσετε
.

Β.Επανάληψη ανάγνωσης ποιήματος με τη συνοδεία μουσικής. (Νικηφόρος Βρεττάκος –Δυο ποίηματα)

  • Ποιο συναίσθημα σας γεννά το ποίημα;
Ο πράσινος κήπος-Nικηφόρος Βρεττάκος
Έχω τρεις κήπους. Μια θάλασσα, έναν
ουρανό κι έναν πράσινο κήπο: τα μάτια σου.
Θα μπορούσα αν τους διάβαινα και τους τρεις, να σας έλεγα
που φτάνει ο καθένας τους. Η θάλασσα ξέρω.
Ο ουρανός, υποψιάζομαι. Για τον πράσινο κήπο μου,
μη με ρωτήσετε.

2η Δράση
Πάμε να το πούμε(Μοιράζεται το ποίημα σε φωτοτυπία)
Έχω τρεις κήπους. Μια θάλασσα, έναν
ουρανό κι έναν πράσινο κήπο: τα μάτια σου.
Θα μπορούσα αν τους διάβαινα και τους τρεις, να σας έλεγα
που φτάνει ο καθένας τους. Η θάλασσα ξέρω.
Ο ουρανός, υποψιάζομαι. Για τον πράσινο κήπο μου,
μη με ρωτήσετε
.

Πάμε να το πούμε αργά με τη μουσική, (Νικηφόρος Βρεττάκος –Δυο ποίηματα).  
Πάμε να το πούμε αργά και χαμηλόφωνα, με τη μουσική (Νικηφόρος Βρεττάκος –Δυο ποίηματα)
Πάμε να το πούμε αργά και κοιτώντας το διπλανό μας στα μάτια το ίδιο και αυτός, με τη μουσική (Νικηφόρος Βρεττάκος –Δυο ποίηματα)
Πάμε να το πούμε σε ζευγάρι, με τις πλάτες ενωμένες και με βαθιά φωνή (Νικηφόρος Βρεττάκος –Δυο ποίηματα)

3η Δράση
  • Ζωγραφίστε την εικόνα που το ποίημα του Νικηφόρου Βρετάκου,σας οδηγεί να φτιάξετε βάζοντας και σε εσάς μέσα στο κάδρο
2η Συνάντηση
1η Δράση
Ανάγνωση του ποιήματος με μουσική.
Προτείνετε τρόπους ανάγνωσης σε συνοδεία με τη μουσική
Ο πράσινος κήπος-Nικηφόρος Βρεττάκος
Έχω τρεις κήπους. Μια θάλασσα, έναν
ουρανό κι έναν πράσινο κήπο: τα μάτια σου.
Θα μπορούσα αν τους διάβαινα και τους τρεις, να σας έλεγα
που φτάνει ο καθένας τους. Η θάλασσα ξέρω.
Ο ουρανός, υποψιάζομαι. Για τον πράσινο κήπο μου,
μη με ρωτήσετε

2η Δράση
Ανάγνωση του ποιήματος από τον εκπαιδευτικό ενώ η ομάδα έχει κλειστά τα μάτια.
  • Ακούστε με προσοχή και φανταστείτε ότι το ποίημα σας προκαλεί, στην εικόνα που βλέπετε βάλτε και τον εαυτό σας μέσα.
  • Μιλήστε για την εικόνα που είδατε.
  • Γίνεται ομάδες τον πέντε και στήστε καρέ καρέ σα σε φωτογραφία, τις εικόνες που ο καθένας σας φαντάστηκε ακούγοντας το ποίημα του Νικηφόρου Βρεττάκου
3η Συνάντηση.
1η Δράση.
  • Φαντάζομαι τον ποιητή και τον ζωγραφίζω σε Α3 με κηρομπογιές- Κάνω το πορτρέτο του.
2η Δράση παιδιών.
  • Γνωρίζω τον Νικ.Βρεττάκο ακούγοντάς τον να διαβάζει

 http://youtu.be/B1jxVP1aisY
  • Διαβάζουμε το βιογραφικό του. 
  • Εντοπίζω άλλα ποιήματα του και από τον τίτλο προτείνετε κάποιο που θα αναγνωστεί στην επόμενη συνάντησή μας. 
  • Ή αναγνωρίζετε κάποιο που ξέρετε και το προτείνετε στην ομάδα.
 Όλες οι δράσεις προκαλούνται και ολοκληρώνονται στην ώρα της φιλαναγνωσίας.
Αρτζανίδου Έλενα.

"Ανθέμια'του Λεφάκη στο Τελλόγλειο.
  Το ποίημα "Ήτανε μια κοπέλα από τη Σάμο" του Γιώργου Σεφέρη, με φιλαναγνωστικές δράσεις σχεδίασε και υλοποίησε η εκπαιδευτικός-συγγραφέας Αρτζανίδου Έλενα, παρουσιάστηκε 18/2/2013 στην ομάδα της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών "Αχ.Καψάλης" και στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ την Τρίτη 5/3/2013 σε 22 μαθητές, μαθήτριες Ε΄τάξης του 81ου Δ.ΣΘεσ/νίκης.
 Το ποίημα συνδέθηκε με τον πίνακα "Ανθέμια" του Λεφάκη,από την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ιδρύματος Χρ.Τσαγκάλια.

Είτανε μια κοπέλα απ΄τη Σάμο-Γιώργος Σεφέρης
Ποιήματα με ζωγραφιές σε μικρά παιδιά,Ερμής,1975

1η Συνάντηση
1η Δράση
Α.Ανάγνωση του ποιήματος.
  • Ποιο εικόνα σας γεννά το ποίημα;
Είτανε μια κοπέλα απ΄τη Σάμο,Γιώργος Σεφέρης
Είτανε μια κοπέλα απ’ τη Σάμο
που έχωσε το δεξί της στην άμμο
και με τ’ άλλο το χέρι
εκρατούσε ένα αστέρι
ετούτη η κοπέλλα απ’ τη Σάμο.

Β.Ανάγνωση του ποιήματος σε δυο χρόνους.
Κάθε φορά και με άλλο μουσικό κομμάτι 1 και 2.(Άρα δυο αναγνώσεις)
1.Amanteus Mozart Concert 21
2.Καβοντόρικος σκοπός.
  • Ποιο από τα δυο μουσικά κομμάτια νομίζετε πως ταιριάζει στο ποίημα του Γιώργου Σεφέρη και γιατί;
Είτανε μια κοπέλα απ΄τη Σάμο,Γιώργος Σεφέρης
Είτανε μια κοπέλα απ’ τη Σάμο
που έχωσε το δεξί της στην άμμο
και με τ’ άλλο το χέρι
εκρατούσε ένα αστέρι
ετούτη η κοπέλλα απ’ τη Σάμο

2η Δράση
Ανάγνωση του ποιήματος με το μουσικό κομμάτι που η πλειοψηφία αποφάσισε πως του ταιριάζει.
  • Κλείστε τα μάτια και ακούστε το ποίημα.
Είτανε μια κοπέλα απ΄τη Σάμο,Γιώργος Σεφέρης
Είτανε μια κοπέλα απ’ τη Σάμο
που έχωσε το δεξί της στην άμμο
και με τ’ άλλο το χέρι
εκρατούσε ένα αστέρι
ετούτη η κοπέλλα απ’ τη Σάμο

  • Ποια εικόνα φαντάζεστε;
3η Δράση
  • Μιλήστε για την εικόνα που φανταστήκατε.
  • Μετά ζωγραφίστε την.
2η Συνάντηση
1η Δράση
Πάμε να το πούμε-Μοιράζεται το ποίημα σε φωτοτυπία.
Είτανε μια κοπέλα απ΄τη Σάμο
Είτανε μια κοπέλα απ’ τη Σάμο
που έχωσε το δεξί της στην άμμο
και με τ’ άλλο το χέρι
εκρατούσε ένα αστέρι
ετούτη η κοπέλλα απ’ τη Σάμο

Πάμε να το πούμε αργά με τη μουσική, http://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I
Πάμε να το πούμε αργά και χαμηλόφωνα, με τη μουσική http://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I
Πάμε να το πούμε χαρούμενα και κινούμενοι ελεύθερα στο χώρο http://www.youtube.com/watch?v=pZVKwf1iVVs&feature=related
Πάμε να του πούμε βρίσκοντας ένα ζευγάρι, χορεύοντας αντικριστά, με τη μουσική http://www.youtube.com/watch?v=pZVKwf1iVVs&feature=related
  
2η Δράση
Ανάγνωση του ποιήματος από τους μαθητές/τριες
         Με ποιο τρόπο θέλετε να το πούμε;
         Προτείνετε ένα από τα δύο κομμάτια που θα συνοδεύουν τη δράση σας.
         Ή
          Ή

3η Συνάντηση.
1η Δράση.
  • Φαντάζομαι τον ποιητή και τον ζωγραφίζω σε Α3 με κηρομπογιές- Κάνω το πορτρέτο του.  
2η Δράση παιδιών.
  • Παρακολουθώ και ακούω τον ποιητή Γιώργο Σεφέρη, να διαβάζει τον «Τελευταίο Σταθμό.

http://www.youtube.com/watch?v=-4zp3otTQXI
  • Αναζητούμε και διαβάζουμε το βιογραφικό του.
  • Εντοπίζουμε άλλα ποιήματα του και από τον τίτλο προτείνουμε κάποιο που θα αναγνωστεί στην επόμενη συνάντησή μας.
  • Ή αναγνωρίζουμε κάποιο που ξέρουμε και το προτείνουμε στην ομάδα για την επόμενη φιλαναγνωστική συνάντηση. 
Όλες οι δράσεις προκαλούνται και ολοκληρώνονται στην ώρα της φιλαναγνωσίας
Αρτζανίδου Έλενα

Μ.Γιανναδάκης
Το ποίημα "Το θαλασσινό τριφύλλι" του Οδυσσέα Ελύτη, με φιλαναγνωστικές δράσεις σχεδίασε και υλοποίησε η εκπαιδευτικός-συγγραφέας Αρτζανίδου Έλενα, παρουσιάστηκε 4/2/2013 στην ομάδα της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών "Αχ.Καψάλης" και στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ την Τρίτη 26/2/2013 σε 24 μαθητές, μαθήτριες Δ΄τάξης του 36ου Δ.ΣΘες/νίκης.
Το ποίημα συνδέθηκε με τον πίνακα "Αναδυομένη,1999,Γιανναδάκης Μανόλης-Συλλογή Τ.Ι.Τ",από την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ιδρύματος Χρ.Τσαγκάλια.

1η Δράση
Α.Ανάγνωση του ποιήματος.
  • Ποιο συναίσθημα σας γεννά το ποίημα;
Το θαλασσινό τριφύλλι -Οδυσσέας Ελύτης
Μια φορά στα χίλια χρόνια
  του πελάγου τα τελώνια
Μες στα σκοτεινά τα φύκια
  μες στα πράσινα χαλίκια
Το φυτεύουνε και βγαίνει
  πριν ο ήλιος ανατείλει
Το μαγεύουνε και βγαίνει
  το θαλασσινό τριφύλλι
Κι όποιος τό ’βρει δεν πεθαίνει
  κι όποιος τό ’βρει δεν πεθαίνει

Μια φορά στα χίλια χρόνια
  κελαηδούν αλλιώς τ’ αηδόνια
Δε γελάνε μήτε κλαίνε
  μόνο λένε μόνο λένε:
– Μια φορά στα χίλια χρόνια
  γίνεται η αγάπη αιώνια
Να ’χεις τύχη να ’χεις τύχη
  κι η χρονιά να σου πετύχει

Κι από τ’ ουρανού τα μέρη
  την αγάπη να σου φέρει

Το θαλασσινό τριφύλλι
  ποιος θα βρει να μου το στείλει
Ποιος θα βρει να μου το στείλει
  το θαλασσινό τριφύλλι.
Οδυσσέας Ελύτης, από τα Ρω του έρωτα,ύψιλον/βιβλία 1986

 Β.Επανάληψη ανάγνωσης ποιήματος με τη συνοδεία μουσικής.
http://www.youtube.com/watch?v=LSu8yNa0KVA
(Χαρταετοί-Θεοδωράκης)
  • Πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.
Το θαλασσινό τριφύλλι- Οδυσσέας Ελύτης
Μια φορά στα χίλια χρόνια
  του πελάγου τα τελώνια
Μες στα σκοτεινά τα φύκια
  μες στα πράσινα χαλίκια
Το φυτεύουνε και βγαίνει
  πριν ο ήλιος ανατείλει
Το μαγεύουνε και βγαίνει
  το θαλασσινό τριφύλλι
Κι όποιος τό ’βρει δεν πεθαίνει
  κι όποιος τό ’βρει δεν πεθαίνει

Μια φορά στα χίλια χρόνια
  κελαηδούν αλλιώς τ’ αηδόνια
Δε γελάνε μήτε κλαίνε
  μόνο λένε μόνο λένε:
– Μια φορά στα χίλια χρόνια
  γίνεται η αγάπη αιώνια
Να ’χεις τύχη να ’χεις τύχη
  κι η χρονιά να σου πετύχει

Κι από τ’ ουρανού τα μέρη
  την αγάπη να σου φέρει

Το θαλασσινό τριφύλλι
  ποιος θα βρει να μου το στείλει
Ποιος θα βρει να μου το στείλει
  το θαλασσινό τριφύλλι.

2η Δράση
Πάμε να το πούμε(Μοιράζεται το ποίημα σε φωτοτυπία)
Πάμε να το πούμε αργά με τη μουσική με το α΄μέρος, http://www.youtube.com/watch?v=LSu8yNa0KVA
(Χαρταετοί-Θεοδωράκης).
Πάμε να το πούμε αργά και χαμηλόφωνα,με το α΄μέρος.
(Χαρταετοί-Θεοδωράκης)
Πάμε να το πούμε γρήγορα με τη μουσική,με το β΄γρήγορο μέρος.
(Χαρταετοί-Χαρταετοί)
Πάμε να το πούμε γρήγορα και με μπάσα φωνή,με το β΄γρήγορο μέρος
(Χαρταετοί-Θεοδωράκης)

Μια φορά στα χίλια χρόνια
  του πελάγου τα τελώνια
Μες στα σκοτεινά τα φύκια
  μες στα πράσινα χαλίκια
Το φυτεύουνε και βγαίνει
  πριν ο ήλιος ανατείλει
Το μαγεύουνε και βγαίνει
  το θαλασσινό τριφύλλι
Κι όποιος τό ’βρει δεν πεθαίνει
  κι όποιος τό ’βρει δεν πεθαίνει

Μια φορά στα χίλια χρόνια
  κελαηδούν αλλιώς τ’ αηδόνια
Δε γελάνε μήτε κλαίνε
  μόνο λένε μόνο λένε:
– Μια φορά στα χίλια χρόνια
  γίνεται η αγάπη αιώνια
Να ’χεις τύχη να ’χεις τύχη
  κι η χρονιά να σου πετύχει

Κι από τ’ ουρανού τα μέρη
  την αγάπη να σου φέρει

Το θαλασσινό τριφύλλι
  ποιος θα βρει να μου το στείλει
Ποιος θα βρει να μου το στείλει
  το θαλασσινό τριφύλλι.

3η Δράση
  • Ζωγραφίστε την εικόνα που το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη, σας οδηγεί να φτιάξετε.
2η Συνάντηση
1η Δράση
Ανάγνωση του ποιήματος με μουσική.
Ζητάτε από τα παιδιά.
  • Προτείνεται τρόπους ανάγνωσης με τη μουσική-με το αργό ή το γρήγορο μέρος.
  • http://www.youtube.com/watch?v=LSu8yNa0KVA
  • (Χαρταετοί-Θεοδωράκης)
 2η Δράση
Ανάγνωση του ποιήματος από τον εκπαιδευτικό ενώ η ομάδα έχει κλειστά τα μάτια.
  • Ακούστε με προσοχή και φανταστείτε ότι το ποίημα σας προκαλεί, στην εικόνα που βλέπετε βάλτε και τον εαυτό σας μέσα.
  • Μιλήστε για την εικόνα που είδατε.
  • Γίνεται ομάδες τον πέντε και στήστε καρέ καρέ σα σε φωτογραφία, τις εικόνες που ο καθένας σας φαντάστηκε ακούγοντας το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη.
3η Συνάντηση.
1η Δράση.
  • Φαντάζομαι τον ποιητή και τον ζωγραφίζω σε Α3 με κηρομπογιές- Κάνω το πορτρέτο του.
2η Δράση παιδιών.
  • Αναζητούν,βρίσκουν και διαβάζουν το βιογραφικό του.
  • Εντοπίζουν άλλα ποιήματα του και από τον τίτλο προτείνουν κάποιο που θα αναγνωστεί στην επόμενη συνάντησή μας.
  • Ή αναγνωρίζουν κάποιο που ξέρουν και το προτείνουν στην ομάδα για την επόμενη συνάντηση.
 Όλες οι δράσεις προκαλούνται και ολοκληρώνονται στην ώρα της φιλαναγνωσίας.
Αρτζανίδου Έλενα



Δ.Σ.Εξοχής Θεσ/νίκης.
Το ποίημα "Θα κολλήσω ένα ξυλάκι"της Θέτις Χορτιάτη,με φιλαναγνωστικές δράσεις που σχεδίασε και υλοποίησε η εκπαιδευτικός-συγγραφέας Αρτζανίδου Έλενα, παρουσιάστηκε 8/1/2013 στην ομάδα της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών"Αχ.Καψάλης".
23/1/2013 σε εκπαιδευτικούς Π.Ε που ανήκουν στην 7η Σχολική Περιφέρεια Ανατ.Θεσσαλονίκης με σχολικό σύμβουλο τον κ.Α.Κόπτση, και παρακολουθούν το πιλοτικό πρόγραμμα "Η Οδύσσεια της Λογοτεχνίας".
Επίσης παρουσίαστηκε στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ την Τρίτη 19/2/2013 σε 25 μαθητές,μαθήτριες Β΄τάξης του Δ.Σ Εξοχής.
Γ.Σβορώνος.
Το ποίημα συνδέθηκε με τον πίνακα "Υπόγειο"Γ.Σβορώνου,από την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ιδρύματος Χρ.Τσαγκάλια.
Με αφετηρία το “Υπόγειo” του Γ. Σβορώνου, οι μαθητές του Δημοτικού Εξοχής είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το έργο ενός βορειοελλαδίτη καλλιτέχνη, ο οποίος έδρασε κυρίως στη Θεσσαλονίκη. Επίσης κλήθηκαν να δώσουν στον πίνακα έναν δικό τους τίτλο και να τον ερμηνεύσουν, όπως εκείνοι επιθυμούσαν. Παρατήρησαν πως ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί στο έργο του γεωμετρικά σχήματα και ενθαρρύνθηκαν να τα αναγνωρίσουν. Με αφορμή τις γεωμετρικές φόρμες κατανόησαν την έννοια της γεωμετρικής αφαίρεσης.
Χριστίνα Τσαγκάλια.





1η Συνάντηση
1η Δράση
Α.Ανάγνωση του ποιήματος:
  • Πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.
Θα κολλήσω ένα ξυλάκι
Κάτω από το φεγγαράκι

να το κάνω γλειφιτζούρι
Που θα φέρει σ’ όλους γούρι.

Θα το πιπιλώ να λιώνει
Μα θα ξαναμεγαλώνει.

Μια γλειμμένο απομεινάρι
Μια πανσέληνο φεγγάρι
Θέτις Χορτιάτη.

Β.Επανάληψη ανάγνωσης ποιήματος με τη συνοδεία μουσικής
(Το βαλς των χαμένων ονείρων-Μ.Χατζιδάκις)
  • Ποιο συναίσθημα σας γεννά;
Θα κολλήσω ένα ξυλάκι
Κάτω από το φεγγαράκι

να το κάνω γλειφιτζούρι
Που θα φέρει σ’ όλους γούρι.

Θα το πιπιλώ να λιώνει
Μα θα ξαναμεγαλώνει.

Μια γλειμμένο απομεινάρι
Μια πανσέληνο φεγγάρι
Θέτις Χορτιάτη.

2η Δράση.
Μοιράζεται το ποίημα σε φωτοτυπία και
  • Πάμε να το πούμε με τη μουσική.
Πάμε να το πούμε αργά με τη μουσική,(Χάθηκε το φεγγάρι-Στ.Ξαρχάκος α΄μέρος).
Πάμε να το πούμε αργά και χαμηλόφωνα(Χάθηκε το φεγγάρι,Ξαρχάκος α΄μέρος)
Πάμε να το πούμε δυνατά με τη μουσική (Χάθηκε το φεγγάρι,Ξαρχάκος β΄μέρος γρήγορο)
Πάμε να το πούμε δυνατά και γρήγορα (Χάθηκε το φεγγάρι, Ξαρχάκος β΄μέρος γρήγορο)

Θα κολλήσω ένα ξυλάκι
Κάτω από το φεγγαράκι
να το κάνω γλειφιτζούρι
Που θα φέρει σ’ όλους γούρι. 
Θα το πιπιλώ να λιώνει
Μα θα ξαναμεγαλώνει. 
Μια γλειμμένο απομεινάρι
Μια πανσέληνο φεγγάρι,  
Θέτις Χορτιάτη.


 3η Δράση
Aκούστε το ποίημα με κλειστά μάτια και φανταστείτε ότι το ποίημα σας προκαλεί.
  • Ζωγραφίστε αυτήν την εικόνα που φανταστήκατε.
2η Συνάντηση
1η Δράση
Α.Ανάγνωση ποιήματος από τα παιδιά
Ζητάτε από τα παιδιά.
  • Προτείνεται τρόπους ανάγνωσης με τη μουσική http://www.youtube.com/watch?v=_W3EVWPRTtw (Χάθηκε το φεγγάρι Ξαρχάκος α΄μέρος ή β΄μέρος).
 Θα κολλήσω ένα ξυλάκι
Κάτω από το φεγγαράκι

να το κάνω γλειφιτζούρι
Που θα φέρει σ’ όλους γούρι.

Θα το πιπιλώ να λιώνει
Μα θα ξαναμεγαλώνει.

Μια γλειμμένο απομεινάρι
Μια πανσέληνο φεγγάρι, Θέτις Χορτιάτη

Αργά
Θλιμμένα
Γρήγορα
Ζικ ζακ χαρούμενα

3η Δράση
Η φιγούρα Φεγγαράκι.
Να τυπωθεί, ατομικά, σε Α4 λευκό κάνσον
(μεγαλώστε τη φιγούρα σε διάσταση Α4)



 Ζητείστε από τα παιδιά:
  • Δώστε χαρακτηριστικά στο φεγγαράκι σας (μπορεί να είναι θυμωμένο-ευτυχισμένο).
  • Κόψτε γύρω γύρω.
  • Κολλήστε το σύρμα πίπας πίσω και περάστε το δείκτη του χεριού σας μέσα.
  • Η Χάρτινη φιγούρα είναι έτοιμη.

 5η Δράση
Με μουσική που γεννούν κίνηση ζητείστε:
Το φεγγαράκι λέει:
  • Περπατήστε με την κούκλα-φεγγαράκι κοιτώντας την στα μάτια.
  • Περπατήστε με πλάγια βήματα.
  • Περπατήστε με την κούκλα-φεγγαράκι αγκαλιά.
  • Περπατήστε με γρήγορα βήματα προστατεύοντας την κούκλα-φεγγαράκι.
Το φεγγαράκι λέει:
  • Κινηθείτε στις μύτες και την κούκλα σας ψηλά.
  • Κινηθείτε με αργά βαριά βήματα
Το φεγγαράκι λέει:
·        Βρείτε ένα ζευγάρι και συστήστε τις κούκλες φεγγαράκια.
·         Χορέψτε σε ζευγάρι χαρούμενα.
Το φεγγαράκι λέει:
  • Μείνετε ακίνητη σα σε φωτογραφία
  • Καθίστε κάτω και νανουρίστε την κούκλα-φεγγαράκι.
Όλες οι εντολές που λέει το φεγγαράκι υλοποιούνται με μουσική στο στοπ αλλάζει η εντολή.

3η Συνάντηση.
1η Δράση.
  • Φαντάζομαι την ποιήτρια και τη ζωγραφίζω σε Α3 με κηρομπογιές- Κάνω το πορτρέτο της.
2η Δράση παιδιών κατά την ώρα της φιλαναγνωσίας.
  • Αναζητούν και βλέπουν τη φωτογραφία της.
  • Μαθαίνουν το βιογραφικό της.
  • Εντοπίζουν άλλα ποιήματα της και από τον τίτλο προτείνουν κάποιο που θα αναγνωστεί στην επόμενη συνάντησή μας.
  • Ή αναγνωρίζουν κάποιο που ξέρουν και το προτείνουν στην ομάδα για την επόμενη φορά.
 Όλες οι δράσεις προκαλούνται και ολοκληρώνονται στην ώρα της φιλαναγνωσίας.
Αρτζανίδου Έλενα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου