ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Μάϊος 2014 μέχρι και σήμερα δημοσίευση βιβλιοάποψη νέων βιβλίων στο
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"από τη Δημιουργό-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Οκτώβριος 2013-Μάϊος 2014
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"Δημιουργός-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.

Μάιος 2011-Σεπτέμβριος 2013
"Βιβλία και Βιβλιοφιλία" και μέσα από το site της Διεύθυνσης Π.Ε Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Διευθυντής Μιχάλης Καλογραίας,Yπεύθυνη Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών,Μαθητών και Φοιτητών,"Αχιλλέας Καψάλης" -Υπεύθυνη σχεδιασμού και ύλης filanagnosiaprogram.blogspot.com:Έλενα Αρτζανίδου.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Προτάσεις φιλαναγνωστικών δράσεων 2012-2013

Μουσικός-Θ.Παπαγιάννης
Το βιβλίο  
Το αυγό που μισούσε το κόκκινο χρώμα
Συγγραφέας:Χρυσάνθη Καραίσκου
Εικονογράφηση:Νέστορας Ξουρής
Εκδόσεις Διάπλαση
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 16/4/2013 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ, στους μαθητές Δ΄ τάξης,του 7ου Δ.Σ Καλαμαριά.To έργο που συνδέθηκε με το βιβλίο ήταν από τις ιδιαίτερες κατασκευές του Παπαγιάννη που φιλοξενεί η έκθεση του Τελλόγλειου Ιδρύματος ΑΠΘ,κατασκευές από τα αποκαΐδια του Πολυτεχνείου, αλλά και άχρηστα υλικά.Η παρουσίαση έγινε από την Χρ.Τσαγκάλια.

1η Δράση
Ατομική δημιουργία.
Δημιουργική γραφή με εικόνες του βιβλίου που πρόκειται να διαβαστεί.

·        Γράψτε ό,τι η εικόνα σας προκαλεί να γράψετε για αυτή.
·        Συνεχίσετε να γράφετε την ιστορία σας με τη δεύτερη εικόνα
·        Oλοκληρώστε με την τρίτη εικόνα.
Σε άλλη φιλαναγνωστική συνάντηση:
  • Δώστε τίτλο στην ιστορία σας.
  • Κολλήστε τις εικόνες που έχουν προβληθεί. 
  • Φτιάξτε εξώφυλλο και οπισθόφυλλο 
Για τον Εκπαιδευτικό-Βιβλιοθηκονόμο διευκρινήσεις.
Στην τάξη μπορεί να δώσετε αν το κρίνετε και άλλες εικόνες, μην ξεπερνάτε τις έξι εικόνες, που είναι μέσα από το βιβλίο που αργότερα ή σε άλλη μέρα θα διαβάσετε. Τα παιδιά δεν το γνωρίζουν ακόμη δηλ. δεν τους δείχνετε το βιβλίο ούτε τους αποκαλύπτεται από πού είναι οι εικόνες.

2η Δράση
Παρακολουθείστε το video.
  http://www.youtube.com/watch?v=UF-7_J3FnrE
  • Για ποιο κολατσιό τραγουδούν; 
  • Τι θα προσθέτατε μέσα στο Hotdog για να είναι πιο υγειινό; 
  • Θα σας διαβάσω μια ιστορία της Χρυσάνθης Καραίσκου, και ίσως να μαντέψατε σωστά το υλικό που λείπει. 
3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση του Βιβλίου.
Το αυγό που μισούσε το κόκκινο χρώμα
Συγγραφέας:Χρυσάνθη Καραίσκου
Εικονογράφος:Νέστορας Ξουρής
Εκδόσεις Διάπλαση

Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης
  • Τελικά ποιο είναι το υλικό που λείπει από το video και ακούσατε στην ιστορία;
  • Ποιοι είναι οι κεντρικοί ήρωας;
  • Ποιο πρόβλημα αντιμετωπίζει το αυγό;
  • Ποιο χρώμα θα προτιμούσατε, εσείς αν έπρεπε να βάψετε τα πασχαλινά αυγά.Γιατί;
4η Δράση
Εικαστική δημιουργία
Πασχαλινές κάρτες
Ζητήστε:
  • Διπλώστε στη μέση χρωματιστά κανσόν Α4.
  • Ζωγραφίστε με αφορμή την ιστορία που ακούσατε.
  • Γράψτε μια ευχή.
Το βιβλίο 
Η κούκλα που ταξιδεύει στον κόσμο
Συγγραφέας:Αλεξάνδρα Μήτσιαλη
Εικονογράφηση:Κατερίνα Χαδουλού
Παπαδόπουλος
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 5/4/2013 στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών "Αχ.Καψάλης

1η Δράση
Ατομική δημιουργία.
Δημιουργική γραφή με εικόνες του βιβλίου που πρόκειται να διαβαστεί.

·        Γράψτε ό,τι η εικόνα σας προκαλεί να γράψετε για αυτή ξεκινώντας με το «Ήταν»ή «Μια φορά και έναν καιρό».

·        Συνεχίσετε να γράφετε την ιστορία σας με τη δεύτερη εικόνα.

·        Μεγαλώστε την ιστορία σας με την τρίτη εικόνα και δώστε τέλος στην ιστορία σας.

Στην επόμενη φιλαναγνωστική συνάντηση.
·        Δώστε τίτλο στην ιστορία σας.
·        Κολλήστε τις εικόνες που έχουν προβληθεί.
·        Φτιάξτε εξώφυλλο και οπισθόφυλλο.

 Για τον Εκπαιδευτικό-Βιβλιοθηκονόμο διευκρινήσεις.
Στην τάξη μπορεί να δώσετε αν το κρίνετε και άλλες εικόνες, μην ξεπερνάτε τις έξι εικόνες, που είναι μέσα από το βιβλίο που αργότερα ή σε άλλη μέρα θα διαβάσετε. Τα παιδιά δεν το γνωρίζουν ακόμη δηλ. δεν τους δείχνετε το βιβλίο ούτε τους αποκαλύπτεται από πού είναι οι εικόνες

2Η Δράση
Παρακολουθείστε το video
και ακούστε την ιστορία:
«Σπίρτα σπίρτα»,φωνάζει ένα κορίτσι στην παγωμένη γειτονιά.
Κανείς δεν την προσέχει. Κανείς δεν αγοράζει. Η μικρή για να ζεσταθεί αναγκάζεται να ανάψει ένα ένα σπίρτο. Στο μεταξύ κάποια άλλα παιδιά με τα ζεστά τους ρούχα περνούν από μπροστά της.
Άραγε η μικρή θα τα καταφέρει! Μήπως κάποιος την προσέξει και την πάρει στο ζεστό σπίτι του με τα δικά του παιδιά;
-Τι λέτε
-Ποιο παραμύθι σας θυμίζει;
Ακούστε αμέσως τώρα την ιστορία της Αλεξάνδρας Μήτσιαλη. και απαντήστε:
-Αν η ηρωίδα του βιβλίου έχει κάποιο κοινό με αυτό της ηρωίδας του video.

3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση του Βιβλίου.
Η κούκλας που ταξιδεύει στον κόσμο
Συγγραφέας:Αλεξάνδρα Μήτσιαλη
Εικονογράφηση:Κατερίνα Χαδουλού
Παπαδόπουλος
Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης-Προβολική
  • Ποιο κοινό έχουν το κορίτσι του video και η ηρωίδα της ιστορίας;
  • Η Ναϊρί τι θέλει πάρα πολύ.
  • Τι κάνει η ηρωίδα Ναϊρί που δεν θα έπρεπε να επιτρέπεται σε κανένα παιδί στον κόσμο
  • Γιατί;

4η Δράση
Εικαστική δημιουργία
Ζωγραφίστε την ηρωίδα Ναϊρί με σας σε μια όμορφη στιγμή και προσφέρετε της κάτι που θα την κάνει να χαμογελάσει.


Το βιβλίο
Μια τρύπα στο νερό
Συγγραφέας:Σάκης Σερέφας
Εικονογράφηση:Κατερίνα Βερούτσου
Μεταίχμιο
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 1/4/2013 στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών "Αχ.Καψάλης".

1η Δράση
Ατομική δημιουργία.
Δημιουργική γραφή με εικόνες του βιβλίου που πρόκειται να διαβαστεί.

·        Γράψτε ό,τι η εικόνα σας προκαλεί να γράψετε για αυτή ξεκινώντας με το «Ήταν»ή «Μια φορά και έναν καιρό».

·        Συνεχίσετε να γράφετε την ιστορία σας με τη δεύτερη εικόνα.
·        Δώστε τέλος στην ιστορία σας με τη βοήθεια της τελευταίας εικόνας.

Σε επόμενη φιλαναγνωστική συνάντηση:
·        Δώστε τίτλο στην ιστορία σας.
·        Κολλήστε τις εικόνες που έχουν προβληθεί
·        Φτιάξτε εξώφυλλο και οπισθόφυλλο


 Για τον Εκπαιδευτικό-Βιβλιοθηκονόμο διευκρινήσεις.
Στην τάξη μπορεί να δώσετε αν το κρίνετε και άλλες εικόνες, μην ξεπερνάτε τις έξι εικόνες, που είναι μέσα από το βιβλίο που αργότερα ή σε άλλη μέρα θα διαβάσετε. Τα παιδιά δεν το γνωρίζουν ακόμη δηλ. δεν τους δείχνετε το βιβλίο ούτε τους αποκαλύπτεται από πού είναι οι εικόνες.

2η Δράση
Ακούστε το τραγούδι Στου καιρού τη ζυγαριά,Φ.Δάρα

  • Τι τρέχει και που;
  • Πόσο σημαντικό είναι στη ζωή μας;
  • Ακούστε αμέσως τώρα μια ιστορία του Σάκη Σερέφα,και αμέσως μετά θα σας ρωτήσω.
 3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση του Βιβλίου.
Μια τρύπα στο νερό
Συγγραφέας:Σάκης Σερέφας
Εικονογράφηση:Κατερίνα Βερούτσου
Μεταίχμιο
Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης-Προβολική
  • Ποιο κοινό έχουν το τραγούδι και η ιστορία;
  • Τι ήθελε να πετύχει ο Γιάννης;
  • Το πέτυχε και πως;
  • Εσείς αν θέλατε να κάνετε μια τρύπα στο νερό τι θα κάνατε;

4η Δράση
Εικαστική δημιουργία
Φανταστείτε τρύπες,μεγάλες,μεσσαίες μικρές, στο νερό αληθινές ή και φανταστικές και ζωγραφίστε τες.

5η Δράση
Δημιουργική έκφραση
  • Παρουσιάστε τις τρύπες που ζωγραφίσατε μέσα από ένα χαρτόκουτο τηλεόρασης
  • Κάθε μια τρύπα λέει τη δική της ιστορία.


Σήμα Ν.Παραλής
Το βιβλίο
Ιστορίες για δειλούς και θαρραλέους
Συγγραφέας:Χρυσάνθη Τσιαμπαλή Κελεπούρη
Εικονογράφηση:Νίκη Λεωνίδου
Ψυχογιός
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 29/3/2013 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ, στους μαθητές Ε΄ τάξης,του 44ου Δ.Σ Θεσ/νίκης,παρουσία της συγγραφέως που μας επισκέφτηκε και 19/3/2012 στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών με μια επιπλέον δράση, αυτή της δημιουργικής γραφής που δεν θα την παρουσιάσουμε, είναι μεθοδολογικά στημένη όπως από τα άλλα δυο βιβλία.Το έργο που συνδέθηκε με το βιβλίο ήταν το"Σήμα" του Παραλή και παρουσιάστηκε από την Χρ.Τσαγκάλια.

1η Δράση
Παρατηρήστε την εικόνα και ακούστε τη μουσική.
  • Πείτε με μια λέξη πως νιώθετε.
 2η Δράση
Δείτε με προσοχή το βίντεο από την αρχή ως το 1:10΄΄.
Ποιο τίτλο θα δίνατε;
Τι παρουσιάζει;
·  Ακούστε την ιστορία που θα σας διαβάσω αμέσως τώρα και βρείτε
έστω ένα κοινό με το video που είδατε και ακούσατε.
             
3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση του Βιβλίου.
Ιστορίες για δειλούς και θαρραλέους
Συγγραφέας:Χρυσάνθη Τσιαμπαλή-Κελεπούρη
Εικονογράφηση:Νίκη Λεωνίδου
Ψυχογιός

Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης-Προβολική
Εντοπίσατε έστω και ένα κοινό με το video που είδατε;
·  Ποιο;
·  Ποια παρατσούκλια ακούσατε;
Προβολικές ερωτήσεις.
  • Βρεθήκατε ποτέ στη θέση του Ορέστη, να σας εκφοβίζουν ή να σας κοροϊδεύουν κάποιοι ή κάποιος;
  •   Αν ναι τι κάνατε;
  • Πείτε τι σας έλεγαν και πως νιώσατε;
  • Θα θέλατε ή σκεφτήκατε ή κάποιοι σας πρότειναν,να είστε στη θέση του Ντίνου,να ανήκετε σε μια τέτοια ομάδα που εκφοβίζει και ενοχλεί;Μιλήστε ελεύθερα αποφεύγοντας μονολεκτική απάντηση δηλαδή ναι ή όχι.
 4η Δράση
Θεατρική έκφραση-Παιχνίδι ρόλων
Ζητήστε:
  • Χωριστείτε σε δυο ομάδες των Αχώνευτων και των Θαρραλέων.
  • Πιαστείτε σε αλυσίδα αγκαζέ και στηθείτε αντικριστά.
  • Όταν τραγουδά η μια ομάδα κάνει βήματα μπροστά και πλησιάζει την άλλη των Θαρραλέων που κάνει μικρά βήματα προς τα πίσω πάντα δεμένη -αγκαζέ (Σε ρυθμό όπως το Γέο-Βαγκέο).
  • Η κίνηση και η φωνή των Αχώνευτων απειλητική.
  • Η κίνηση των και η φωνή των Θαρραλέων αποφασιστική και σε κανονική ένταση.
Αχώνευτοι=Α   Θαρραλέοι=Θ
Α:Κοιτάξτε τους κοιτάξτε τους
κεφτέδες και γκαβάδια
Εμείς μόνο αξίζουμε
χαθείτε από μπροστά μας

Θ:Κι αν έχουμε πολλά κιλά,
γυαλάκια κι αν φοράμε
κανέναν δεν φοβόμαστε
και στέκουμε μπροστά σας.

Α:Κοιτάξτε του κοιτάξτε τους
κοτούλες όλοι είναι
βιβλία μόνο θέλουνε
χαθείτε από μπροστά μας.

Θ:Βιβλία μας αρέσουνε
Τον κόσμο τον γυρνούμε
Με τίποτε δεν πρόκειται
τις λέξεις να αρνηθούμε.

Α:Σραβάδια,τάπες και ψηλοί
Χαθείτε κάντε πέρα.
Αλλιώς θα σας διαλύσουμε
Θα γίνετε αέρας.
Ζητήσατε να προτείνουν οι μεν και οι δε και άλλες ατάκες για να συνεχιστεί το παιχνίδι.

5η Δράση
Εικαστική δημιουργία
Ζητήστε:
  • Ζωγραφίστε μια από τις δυο παρέες που σας αρέσει και θα θέλατε να είστε μαζί τους,άρα βάλτε και εσάς στο κάδρο.
  • Δώστε τίτλο στο έργο σας

Ζευγάρι,Καμπαδάκης.

Το βιβλίο
Με δυο πατρίδες-Ο Φαραώ Αμάσις και η ελληνίδα Λαδίκη
Συγγραφέας:Σοφία Γιαλουράκη
Εικονογράφηση:Κατερίνα Βερούτσου
Βιβλιόφωνο
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 26/3/2013 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ, στους μαθητές Β΄ τάξης,του 33ου Δ.Σ Θεσ/νίκης.Το ανάγλυφο έργο που συνδέθηκε με το βιβλίο ήταν το"Ζευγάρι" του Καμπαδάκη,παρουσιάστηκε από την Χρ.Τσαγκάλια.
Καμπαδάκης Κυριάκος, Ζευγάρι, 1976,ξύλο,Συλλογή Τ.Ι.Τ.
Ο Καμπαδάκης είναι από την Δράμα, αλλά ζει και δημιουργεί στη Θεσσαλονίκη.


1η Δράση.
Ατομική δημιουργία.
Δημιουργική γραφή με εικόνες του βιβλίου που πρόκειται να διαβαστεί.
1. Γράψτε ό,τι η εικόνα σας προκαλεί να γράψετε για αυτή.






















2.Συνεχίσετε να γράφετε την ιστορία σας με τη δεύτερη εικόνα.



























 3.Με την τρίτη εικόνα η ιστορία μεγαλώνει.


 4.Δώστε το τέλος της ιστορίας σας με την τελευταία εικόνα.
  • Δώστε τίτλο στην ιστορία σας 
  • Κολλήστε τις εικόνες που έχουν προβληθεί-Σε άλλη διδακτική, φιλαναγνωστική ώρα διαβάστε όλες τις ιστορίες.
  • Φτιάξτε εξώφυλλο και οπισθόφυλλο-Σε άλλη διδακτική, φιλαναγνωστική ώρα.

Για τον Εκπαιδευτικό-Βιβλιοθηκονόμο διευκρινήσεις.
Στην τάξη μπορεί να δώσετε αν το κρίνετε και άλλες εικόνες, μην ξεπερνάτε τις έξι εικόνες, που είναι μέσα από το βιβλίο που αργότερα ή σε άλλη μέρα θα διαβάσετε. Τα παιδιά δεν το γνωρίζουν ακόμη δηλ. δεν τους δείχνετε το βιβλίο ούτε τους αποκαλύπτεται από πού είναι οι εικόνες.

2η Δράση
Ποιοι μπορεί να είναι;













Πείτε μια λέξη που μπορεί να φωνάζουν
καθώς κωπηλατούν με τη συνοδεία της μουσικής(2046). 












3η Δράση
Ανάγνωση της ιστορίας,
«Ο Φαραώ Αμάσις και η Ελληνίδα Λαδίκη» από το βιβλίο,
Mε δυο πατρίδες
Συγγραφέας:Σ.Γιαλουράκη
Εικονογράφηση:Κ.Βερούτσου
Βιβλιόφωνο

Ερωτήσεις.
     Ποια Ελληνίδα παντρεύτηκε ο φαραώ Αμάσι;
     Ποιος Φαραώ ήταν Φιλλέληνας;
     Η σχέση του Αμάσι με τους Έλληνες σε τι βοήθησε τις τότε δυο χώρες;
4η Δράση.
Εικαστική δημιουργία.
     Ζωγραφίστε τον εαυτό σας δίπλα στο Νείλο και κοντά στη βασίλισσα Λαδίκη.
     Βάλτε από ένα συννεφάκι πάνω από τους δυό σας.
     Γράψτε δυο λέξεις που θα της λέγατε, επίσης και δυο λέξεις που η βασίλισσα θα σας απαντούσε.

Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του. 



Λευκός,κόκκινος Πύργος,Παπανάκος
Το βιβλίο
Το αρχοντόπουλο που έγινε Πύργος
Συγγραφέας:Σοφία Μαντούβαλου
Εικονογράφηση:Βάσω Ψαράκη
Εκδόσεις Πατάκη
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 19/3/2013 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ, στους μαθητές Α΄ τάξης,του 26ου Δ.Σ Θεσ/νίκης
Ο πίνακας που συνδέθηκε με το βιβλίο ήταν"Λευκός,κόκκινος Πύργος"του Παπανάκουαρουσιάστηκε από την Χρ.Τσαγκάλια.

1η Δράση
Ατομική δημιουργία.
Δημιουργική γραφή με εικόνες του βιβλίου που πρόκειται να διαβαστεί.
        
 Γράψτε ό,τι η εικόνα σας προκαλεί να γράψετε για αυτή.
Ξεκινήστε με το «Ήταν «ή «Μια φορά και έναν καιρό» .



·        Συνεχίσετε να γράφετε την ιστορία σας με τη δεύτερη εικόνα 


·        Oλοκληρώστε με την τρίτη εικόνα.

·        Δώστε τίτλο στην ιστορία σας-
·        Κολλήστε τις εικόνες που έχουν προβληθεί-Σε άλλη διδακτική, φιλαναγνωστική ώρα   
     διαβάστε όλες τις ιστορίες.
·        Φτιάξτε εξώφυλλο και οπισθόφυλλο-Σε άλλη διδακτική, φιλανγνωστική ώρα.

Για τον Εκπαιδευτικό-Βιβλιοθηκονόμο διευκρινήσεις.
Στην τάξη μπορεί να δώσετε αν το κρίνετε και άλλες εικόνες, μην ξεπερνάτε τις έξι εικόνες, που είναι μέσα από το βιβλίο που αργότερα ή σε άλλη μέρα θα διαβάσετε. Τα παιδιά δεν το γνωρίζουν ακόμη δηλ. δεν τους δείχνετε το βιβλίο ούτε τους αποκαλύπτεται από πού είναι οι εικόνες.

2η Δράση
Παρακολουθείστε το video 

Πύργος Καπετανάκη (από την αρχή μέχρι και το 2:50΄΄).
  • Τι παρουσιάζει;
  • Ακούστε αμέσως τώρα το παραμύθι της Σοφίας Μαντούβαλου και αμέσως μετά θα σας ρωτήσω.
3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση του Βιβλίου.
Το αρχοντόπουλο που έγινε Πύργος
Συγγραφέας:Σοφία Μαντούβαλου
Εικονογράφος:Βάσω Ψαράκη
Εκδόσεις Πατάκη

Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης
  • Τελικά ποιο κοινό έχει το video και το παραμύθι που μόλις ακούσατε;
  • Ποιοι είναι οι κεντρικοί ήρωας;
  • Ποιο πρόβλημα αντιμετωπίζει η Ηλιόχαρη;
  • Ποια είναι η τελική λύση στο πρόβλημα;
Προβολικές ερωτήσεις.
-Αν ήσασταν στη θέση της Ηλιόχαρης, πως θα αντιμετωπίζατε το πρόβλημά της;
4η Δράση
Eικαστική παρέμβαση.
·        Ζωγραφίστε ένα κάστρο με σας στο κάδρο.
·        Σχηματίστε ένα συννεφάκι πάνω από σας και γράψτε δυο-τρεις λέξεις που θα μονολογούσατε βλέποντας το κάστρο σας.

Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.




...................................................................................................................................................................
Α΄κύκλος Φιλαναγνωστικών δράσεων με το πρόγραμμα"Πάμε Τελλόγλειο μετη Δ/νση Π.Ε Ανατ.Θεσσαλονίκης,να διαβάσουμε,να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από τα έργα του Λούβρου".
το δέντρο στο Τελλόγλειο Μουσείο στολίστηκε με χάρτινα φαναράκια
και λέξεις σε πολύχρωμα χαρτιά.

Το βιβλίο
Ο Αϊ-Βασίλης και η μικρή γοργόνα
Συγγραφέας:Ρένα Ρώσση-Ζαϊρη
Εικονογράφηση:Ελίζα Βαβούρη
Ψυχογιός, σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,στο Φιλαναγνωστικό χώρο της Δ/νσης Π.Ε Ανατ.

1η Δράση
Ακούστε με προσοχή:

·         Ποια εικόνα σας φέρνει στο μυαλό.(ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ)
·         Ζωγραφίστε την σε 7 λεπτά αυτή την εικόνα
1η β.Δράση
Ακούστε ξανά το ίδιο τραγούδι:  

·        Ποιο  πρωτοχρονιάτικο γλυκό θα θέλατε να δοκιμάσετε αμέσως τώρα;
1η γ.Δράση
Δείτε το video  και ακούστε τη μικρή ιστορία:

"Σε αυτόν τον τόπο το λευκό είναι το αγαπημένο χρώμα του χειμώνα. Χιόνι παντού και Ζώα που βουλιάζουν μέσα του ενώ στη θάλασσα όλα παγώνουν εκτός από τα πλάσματα της.Στη στεριά οι άνθρωποι χουχουλιάζουν μπροστά στο τζάκι.Σ εαυτόν το τόπο ζει και ένας χαρούμενος ηλικιωμένος γέροντας με τα κόκκινα αγαπημένα του ρούχα.Ποιος είναι και που πάει με αυτό το κρύο;

Στο δάσος όλα είναι κάτασπρα και τα ζώα στο πέρασμά του βγαίνουν για λίγο από τις φωλιές  χαρίζοντάς  στον κοκκινοφορεμένο γέροντα το χαμόγελό τους και ένα μήνυμα.

Αλλά πριν προλάβει να μας το διαβάσει ο ασπρομάλης γέροντας ένα πλάσμα ξεπροβάλει μπροστά του.

Τι είναι και τι θέλει άραγε,θα το μάθουμε από το βιβλίο που μόλις τώρα θα σας διαβάσω".
2η Δράση
Παρουσίαση του βιβλίου
Ο Αϊ-Βασίλης και η μικρή γοργόνα
Συγγραφέας:Ρένα Ρώσση-Ζαϊρη
Εικονογράφηση:Ελίζα Βαβούρη
Ψυχογιός
Ανάγνωση της ιστορίας
3η Δράση
Ερωτήσεις επιφανειακής  κατανόησης-Προβολικές ερωτήσεις.
·       Ποια ήταν η κεντρική ηρωίδα
·       Ποιους άλλους ήρωες  ακούσατε στην ιστορία.
·       Ποιο ήταν το όνειρο της Θαλασσένιας;
·       Αν έχετε το  ίδιο όνειρο με τη Θαλασσένια πως θα το πραγματοποιήσετε;
4η Δράση       
Εικαστική δημιουργία σε διπλωμένα, πολύχρωμα  κανσόν (σαν κάρτα)
Χωρίστε σε δυο μεγάλες ομάδες και ζητείστε από την πρώτη ομάδα να ζωγραφίσει ατομικά:
·        Ζωγραφίστε το γιορτινό βυθό με όλους τους ήρωες που θυμάστε.
Η δεύτερη ομάδα ατομικά:
·        Ζωγραφίστε τον τόπο του Αϊ-Βασίλη με τους δικούς του φίλους.
Στολίστε τα σε ένα γυμνό κλαδί.

το δέντρο στο Μουσείο στολίστηκε με χάρτινα φαναράκια
και λέξεις σε πολύχρωμα χαρτιά,η πρόταση αφορά την 4η δράση.
 Το βιβλίο
Τα Χριστούγεννα της Μάχης
Συγγραφέας:Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη
Εικονογράφηση:Ίρις Σαμαρτζή
Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,3/112/2012 στο Φιλαναγνωστικό χώρο της Δ/νσης Π.Ε Ανατ.Θεσσαλονίκης και 12/12/2012 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ στους μαθητές του 23ου Δ.Σ Θεσ/νίκης,κλείνοντας έτσι τον πρώτο κύκλο του προγράμματος προς τους μαθητές της Δ/νσης Π.Ε Ανατ.Θεσσαλονίκης
Ο πίνακας που συνδέθηκε με το βιβλίο ήταν "ο Δίας και ο Άρης",του Joardains,παρουσιάστηκε από την Χρ.Τσαγκάλια.
Τα μέλη της Λέσχης εκπαιδευτικών επιμορφώνονται στο φιλαναγνωστικό εργαστήριο που έχει διάρκεια 14 ώρες.Ο κύκλος του θα ολοκληρωθεί τέλη Γενάρη 2013.

1η  α.Δράση
Παρατηρήστε την εικόνα.
·         Πείτε μια λέξη που θα κρεμούσατε στα κλαδιά του δέντρου.

1η β.Δράση
·         Γράψτε τις λέξεις των παιδιών(σε μικρή λωρίδα πολύχρωμου κανσόν) και κρεμάστε τες στο δέντρο. (Ο εκπαιδευτικός έχει ζωγραφίσει ένα παραπλήσιο δέντρο σε μεγάλο φύλλο κανσόν ή σε ξερόκλαδο που θα βρείτε στη φύση)
 2η.Δράση
Δείτε το μουσικό video από το 3΄10΄΄ μέχρι τέλους.
   

·         Ποιo συναίσθημα σας γεννά;
·         Τι θα θέλατε να κάνετε;(Περιμένετε να ακούσετε από όλους και μετά)
·         Κάντε το.

 3η Δράση
Παρουσίαση του βιβλίου και Ανάγνωση της ιστορίας.
Τα Χριστούγεννα της Μάχης
Συγγραφέας:Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη
Εικονογράφηση:Ίρις Σαμαρτζή
Παπαδόπουλος

4η Δράση
Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης-Προβολική ερώτηση.
·  Ποια είναι η ηρωίδα και τι επιθυμεί;
·  Ποια λύση δίνει στο πρόβλημα της ιστορίας;
·  Αν σαν την ηρωίδα διαπιστώνατε πως δεν έχετε χριστουγεννιάτικα στολίδια πως θα στολίζατε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο του σπιτιού σας;
5η Δράση
Ζητήστε:
·  Χρωματίστε,με αγαπημένα χρώματα από κηρομπογιές, ένα φύλλο Α4 κανσόν.
·  Διπλώστε στη μέση.
·  Κόψτε από την πλευρά που είναι το δίπλωμα μέχρι τη μέση, μικρές ψαλιδιές-λωρίδες.
·  Ανοίξτε και κολλήστε για να κάνετε ένα φαναράκι.
·  Στολίστε το στο ξερόκλαδο της τάξης σας και ζωντανέψτε το.


Το βιβλίο 
Χάρτινα όνειρα
Συγγραφέας:Βασιλική Νευροκοπλή
Εικονογράφηση:Αιμιλία Κονταίου
Διάπλαση,σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την Έλενα Αρτζανίδου,στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ και στους μαθητές Δ΄τάξης του Πειραματικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, την Τρίτη 11/12/2012 στα πλαίσια του προγράμματος:
"Πάμε Τελλόγλειο με τη Δ/νση Π.Ε Ανατ.Θεσσαλονίκης για να διαβάσουμε,να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από τους πίνακες του Λούβρου".Ο πίνακας που συνδέθηκε με  το βιβλίο ήταν "Ο Δίας και ο Ερμής στο σπίτι του Φιλήμωνα και της Βαυκίδας"του Joardains,παρουσιάστηκε από τη Χριστίνα Τσαγκάλια.


1η Δράση
  • Παρατηρήστε την εικόνα. Ποια πρώτη λέξη σας έρχεται στο μυαλό;

  • Παρατηρήστε την εικόνα και ακούστε τη μουσική.
  • Ποιο συναίσθημα σας γεννά;
  • Παίξτε το μουσικό κομμάτι La Valse dAmelie 



2η Δράση
  • Παρακολουθείστε όλο το βίντεο:
(Παράλληλα ο εκπαιδευτικός βιβλιοθηκονόμος αφηγείται την παρακάτω μικρή ιστορία)
 «Ένα πρωινό κάπου μακριά φάνηκε στον ουρανό ένα κόκκινο μπαλόνι να πετά ανάμεσα σε πουλιά και αμέτρητα μικρά και μεγάλα αντικείμενα. Ο προορισμός του έμοιαζε άγνωστος, αλλά χαρούμενος καθώς συναντούσε ανθρώπους σε αερόστατα και αεροπλάνα στα ύψη τα ψηλά. Το κόκκινο χαρούμενο, μπαλόνι χιλιόμετρα ψηλά πέρασε την πύλη και πλησίασε τα αστέρια και τους πλανήτες. Αντάμωσε ραντάρ και αστροναύτες. Ώρες πολλές μετά κουρασμένο από το σκοτάδι αποφάσισε να επιστρέψει γεμάτο από το σπάνιο ταξίδι του, αλλά με ένα συναίσθημα λιγότερο.
Μαντέψτε ποιο συναίσθημα του έλειπε ακούγοντας την ιστορία που τώρα θα σας διαβάσω».

3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση ιστορίας.
Χάρτινα όνειρα
Συγγραφέας:Βασιλική Νευροκοπλή
Εικονογράφηση:Αιμιλία Κονταίου
Διάπλαση





Ερωτήσεις κατανόησης και προβολικές.
  • Ποιοι ήταν οι δυο πρώτοι ήρωες της ιστορίας;
  • Τι έλειπε από τους δυο ήρωες της ιστορίας στην αρχή και τι πιστεύετε από το κόκκινο μπαλόνι;
  • Ποια όνειρα κάνετε εσείς και πως νομίζετε μπορούν να πραγματοποιηθούν;
4η Δράση
Εικαστική δημιουργία- Παχνίδι:Μάντεψε!
Χωρίστε σε ζευγάρια και ζητήστε:
  • Ζωγραφίστε το όνειρό σας σε Α4.
  • Δείξτε το στο ζευγάρι σας και ζητήστε να μαντέψει και να το αποκαλύψει προφορικά σε σας.
  • Αλλάξτε ρόλους μαντέψτε εσείς το όνειρο του φίλου σας. 

Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.


Το βιβλίο «Η μάγισσα Τσαπατσούλια και οι καλικάντζαροι»,Χαρά Κατσαρή,εκδ.Διάπλαση σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, στη Λέσχη Ανάγνωσης 6/12/2012 στον φιλαναγνωστικό χώρο της Δ/νσης Π.Ε Ανατ.Θεσσαλονίκης.

1η Δράση
Παρατηρήστε.
  • Ποιοι είναι με μια λέξη. 

2η Δράση
  • Τι γιορτάζουν με μια λέξη.



  2η Δράση
Δείτε το video και ακούστε:(από την αρχή ως το 1:42)
 Είναι παραμονές Χριστουγέννων και το χωριό είναι σκεπασμένο από το χιόνι. Οι άνθρωποι από το πρωί κλεισμένοι στα σπίτια τους ετοιμάζονται για τη μεγάλη γιορτή. Μελομακάρονα, κουραμπιέδες και ένα μεγάλο χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι έτοιμα. Ξαφνικά και δίχως να το καταλάβει κανείς στο χωριό εμφανίζονται κάποια περίεργα πλάσματα. Ποια είναι και τι θέλουν;
Πως μπορούμε να μάθουμε!Θα μάθουμε μόνο αν διαβάσουμε την ιστορία που έγραψε η Χαρά Κατσαρή αμέσως τώρα.

3η Δράση
Παρουσίαση βιβλίου και Ανάγνωση
Η μάγισσα Τσαπατσούλια και οι καλικάντζαροι
Συγγραφέας:Χαρά Κατσαρή
Εικονογράφηση:Κατερίνα Βερούτσου
Διάπλαση

Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης και προβολική.
  • Ποιοι ήταν οι μουτζούρηδες;
  • Πότε ανεβαίνουν στη γη και γιατί;.
  • Με ποιο τρόπο τους έδιωξε για πάντα από τη γειτονιά της, η μάγισσα Τσαπατσούλια;
  • Αν συναντούσατε πραγματικά τους καλικάντζαρους τι θα κάνατε;
 4η Δράση
Ζητήστε από μια ομάδα παιδιών:
  • Ζωγραφίστε τους καλικάντζαρους μέσα σε μια κουζίνα να προκαλούν αναστάτωση.
Ζητήστε από τα παιδιά της β΄ομάδας.
  • Ζωγραφίστε μια χριστουγεννιάτικη νύχτα με κάποιους άλλους περίεργους επισκέπτες.
Το βιβλίο
Το κοκαλάκι της νυχτερίδας
Αντώνης Παπαθεοδούλου
Ελίζα Βαβούρη
εκδόσεις Παπαδόπουλος
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 4/12/2012 στην ΣΤ΄τάξη του 67ουΔ.Σ Θεσ/νίκης στα πλαίσια του προγράμματος:
«Πάμε Τελλόγλειο με τη Δ/νση Π.Ε Αν Θεσσαλονίκης να διαβάσουμε ιστορίες, να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από εικόνες του Λούβρου».
Το πρόγραμμα των μαθητών υλοποιείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ. Η σύνδεση του βιβλίου με τον πίνακα «Ηρακλής και Ανταίος» έργο του Michelangelo Anselmi, έγινε από την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Τελλόγλειου,Τσαγκάλια Χριστίνα.

1η Δράση
·         Παρατηρήστε την εικόνα. Πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.

·         Παρατηρήστε την εικόνα με τη συνοδεία μουσικής. Ποια αίσθηση σας προκαλεί;

2η Δράση
·         Παρακολουθείστε το βίντεο από το 3:30΄΄μέχρι και το 5:20΄΄(Σπήλαιο Δυρού-Οδοιπορικό)
Αμέσως μετά ρωτήστε:
  • Ποιο θηλαστικό θα μπορούσε να ζει μέσα σε ένα σπήλαιο;
  • Στο σπήλαιο του Δυρού που μόλις παρακολουθήσατε θα μπορούσε να ζήσει το θηλαστικό που μόλις απαντήσατε; Γιατί! 
Ακούστε μια ιστορία με ένα θηλαστικό που μπορεί να είναι και αυτό που μόλις είπατε και προσέξτε τι το απασχολεί.
 3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση της ιστορίας.
Το κοκαλάκι της νυχτερίδας
Αντώνης Παπαθεοδούλου
Ελίζα Βαβούρη
Παπαδόπουλος

Ερωτήσεις
  • Τι είναι η ηρωίδα;Τι αναζητούσε;
  • Ποιους συνάντησε στο δρόμο της;
  • Πότε θα χρησιμοποιούσατε την έκφραση: «Το κοκαλάκι έχει αυτός της νυχτερίδας»
  • Νομίζετε πως έχετε το κοκαλάκι της νυχτερίδας και αν «ναι» τι αφορά;
  • Μήπως πιστεύετε πως το διαθέτει κάποιος άλλος που γνωρίζετε και πάλι τι αφορά;
 4η Δράση
Εικαστική δημιουργία.
Χωρίστε σε ομάδες τους μαθητές και ζητήστε από τις α΄ομάδες         
  • Ζωγραφίστε το εσωτερικό ενός σπηλαίου με πολλές νυχτερίδες.
  • Βάλτε σε κάποιες συννεφάκια και γράψτε λέξεις που μπορεί να λένε η μια στην άλλη.
Ζητήστε από τις β΄ομάδες
·         Ζωγραφίστε το εσωτερικό ενός σπηλαίου με εσάς και μια νυχτερίδα που κρέμεται πάνω από το κεφάλι σας.
·         Βάλτε ένα συννεφάκι πάνω από εσάς, ποιες δυο λέξεις θα βάζατε όταν καταλαβαίνατε την παρουσία της;





Το βιβλίο
Η δύναμή μου
Συγγραφέας:Κωνσταντίνα Αρμενιάκου
Εικονογράφηση:Νικόλας Ανδρικόπουλος
Μεταίχμιο
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 20/11/2012 στη Β΄τάξη Δ.Σ Πυλαίας στα πλαίσια του προγράμματος:
«Πάμε Τελλόγλειο με τη Δ/νση Π.Ε Αν Θεσσαλονίκης να διαβάσουμε ιστορίες, να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από εικόνες του Λούβρου».
Το πρόγραμμα των μαθητών υλοποιείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ. Η σύνδεση του βιβλίου με τον πίνακα «Ο Φίλιππος της Ορλεάνης με την Αθηνά και τη Φήμη» έργο του Couple Andoune, έγινε από την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Τελλόγλειου,Τσαγκάλια Χριστίνα. 

1η Δράση
·         Παρατηρήστε την εικόνα.Πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.

·         Παρατηρήστε την εικόνα και ακούστε τη μουσική.
·         Ποιο συναίσθημα σας γεννά που μπορεί να είναι ίδιο με αυτό του ήρωα;
·         Παίξτε το μουσικό κομμάτι:Ελένη Καραίνδρου-Νοσταλγικό

 2η Δράση
Δίνεται ασπρόμαυρη φωτοτυπία την παραπάνω εικόνα και ζητάτε:
·         Κρατήστε την εικόνα στα χέρια σας και μόνο με μια κίνηση αλλάξτε τη διάθεση του προσώπου που απεικονίζεται.


2η β.Δράση
·         Ακούστε όλο το μουσικό κομμάτι με προσοχή (μπορούν να βλέπουν και τις εικόνες που το συνοδεύουν χωρίς να είναι το ζητούμενο.(Μάριος Φραγκούλης-Βασιλιάς)

Ερώτηση:
·         Ποιος είναι ο ήρωας του μουσικού κομματιού και τι απαιτούσε από το λαό του;
 Ακούστε την ιστορία που θα σας διαβάσω με έναν βασιλιά. Άραγε να μοιάζουν;

3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση ιστορίας
Η δύναμή μου
Συγγραφέας:Κωνσταντίνα Αρμενιάκου
Εικονογράφηση:Νικόλας Ανδρικόπουλος
Μεταίχμιο
 Ερωτήσεις Κατανόησης-Προβολικές ερωτήσεις
  • Ποιο το όνομα του βασιλιά;
  • Ποια η αδυναμία του;
  • Τι του συνέβη και ποιοι το προκάλεσαν.
  • Αν για μέρα σας ορίσουν αρχηγό μιας πόλης υπάρχει κάτι που θα σας φόβιζε; Αν «ναι» που και σε ποιους θα αναζητούσατε τη δύναμη;
4η δράση
Εικαστική δημιουργία.
Δύο ομάδες των τεσσάρων.
1η ομάδα
Ζωγραφίστε, σε Α4 αφού συζητήσετε, τον Ανδριανό σε διαφορετικές διαθέσεις, άρα να προκύψουν τέσσερις εικόνες .
2η ομάδα
Τέσσερα Α4, χωρίστε τα σε δυο μέρη με μια γραμμή και αφού συζητήσετε τι θα κάνει ο καθένας από αυτό που άκουσε, ζωγραφίστε σε κόμικς και βάλτε συννεφάκι δίχως λέξεις,
  • τον Ανδριανό σε πανικό,
  • μπροστά στο πλήθος να γελοιοποιείται μετά την κατάποση του φίλτρου,
  • τον πρίγκιπα Ανδριανό διωγμένο από το βασίλειό του,
  • και τη δυναμική επιστροφή του.
Με την ολοκλήρωση της εικονογράφησης ανταλλάξτε τις εικόνες σας και προσθέστε λέξεις που θα μπορούσε να πει ή να σκεφτεί ο Ανδριανός, στα συννεφάκια.
3η ομάδα-Ζευγάρι
Αποφασίστε και ζωγραφίστε το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο που θα ντύσει τις άλλες σελίδες. Δώστε το δικό σας τίτλο.
Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.




Το βιβλίο
Ο μπαμπάς μου είναι …πειρατής
Συγγραφέας:Βαγγέλης Ηλιόπουλος
Εικονογράφηση:Βίκτωρ Μοσχόπουλος
Εκδόσεις Πατάκης
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,21/11 και την 6/11/2012 στη Β΄τάξη Δ.Σ του ΔιαπολιτισμικούΝ.Επιβατών στα πλαίσια του προγράμματος:
«Πάμε Τελλόγλειο με τη Δ/νση Π.Ε Αν Θεσσαλονίκης να διαβάσουμε ιστορίες, να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από εικόνες του Λούβρου».
Το πρόγραμμα των μαθητών υλοποιείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ. Η σύνδεση του βιβλίου με τον πίνακα «Ο Αλέξανδρος κατεβαίνει στη θάλασσα μέσα σε ένα γυάλινο κόσμο» έργο του Ραφαήλ, έγινε από την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Τελλόγλειου,Τσαγκάλια Χριστίνα. 

O μπαμπάς μου… ο πειρατής
1η Δράση
  • Παρατηρήστε την εικόνα. Πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.
 
  • Παρατηρήστε την εικόνα και ακούστε τη μουσική. 

  • Ποιο συναίσθημα σας γεννά;
  • Παίξτε το μουσικό κομμάτι από την πολίτικη κουζίνα: «The Station» από την αρχή ως και το 2’ 50’’ http://www.youtube.com/watch?v=LQfbO285M9o
 

 2η Δράση

Ερώτηση:
  • Ποιος είναι ο ήρωας και τι κάνει; 
Θα σας διαβάσω ένα βιβλίο που μπορεί να έχει ένα ίδιο ήρωα, έναν πειρατή ή μπορεί να νομίζει πως είναι πειρατής.
 3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση της ιστορίας.
Ο μπαμπάς μου είναι …πειρατής
Συγγραφέας:Βαγγέλης Ηλιόπουλος
Εικονογράφηση:Βίκτωρ Μοσχόπουλος
Πατάκης

Ερωτήσεις Κατανόησης και προβολικές.
  • Υπήρχε τελικά κάποιος ήρωας σαν αυτόν στο βίντεο;
  • Ποιο πρόβλημα αντιμετωπίζει ο μικρός ήρωας και τι κάνει για να το λύσει;
  • Τι πιστεύει πως ήταν και είναι ο μπαμπάς και η μαμά του;
  • Βρεθήκατε στη θέση του μικρού ήρωα και αν ναι κάνατε κάποιες σκέψεις που δεν ήταν αληθινές;
4η Δράση
Εικαστική δημιουργία και δημιουργική γραφή.
·         Αν ήσασταν ο μικρός ήρωας τι ρόλο θα δίνατε στον μπαμπά σας και ποιο στη μαμά σας; Δηλ. Πειρατής, πριγκίπισσα ή…
·         Ζωγραφίστε τους με όποιον ρόλο θα τους δίνατε βάζοντας και σας στο κάδρο.
·         Βάλτε ένα συννεφάκι πάνω από εσάς και γράψτε μια πρόταση που θα θέλατε να τους πείτε.

5η Δράση
  • Πείτε την ιστορία αλλάζοντας την:
    1. Ο μικρός ήρωας της ιστορίας που θα την αφηγείται θα πρέπει να είναι ο πειρατής. Προκαλεί αναστάτωση στην οικογένειά του με την εξαφάνισή του.Στην ιστορία του αφηγείται:
  • Που μπορεί να πήγε;
  • Γιατί εξαφανίστηκε;
  • Ένα γεγονός κατά την εξαφάνισή του.
    1. Περιγράψτε έναν πειρατή και βάλτε του δύο εμπόδια μέχρι να βρει αυτό που ψάχνει.
      • Δουλέψτε σε τετράδες.
      • Τέλος η κάθε τετράδα αφηγείται  προφορικά στους συμμαθητές της ενώ η ιστορία της μαγνητοφωνείται. 
Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.

Δεν είναι μάθημα πίσω από θρανία.
Το βιβλίο 
Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο
Συγγραφέας:Αντώνης Παπαθεοδούλου
Εικονογράφος:Μυρτώ Δεληβοριά
Εκδόσεις Πατάκη
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,7/11 και την Τρίτη 30/10/2012 στη Στ΄τάξη του 1ου Δ.Σ Πανοράματος στα πλαίσια του προγράμματος:
«Πάμε Τελλόγλειο με τη Δ/νση Π.Ε Αν Θεσσαλονίκης να διαβάσουμε ιστορίες, να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από εικόνες του Λούβρου».
Το πρόγραμμα των μαθητών υλοποιείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ.
Η σύνδεση του βιβλίου με τον πίνακα «Η περιοχή της Franche Comté καταλαμβάνεται για δεύτερη φορά» του Rubens,έγινε από τη Φωτεινή Φιλίππου.


1η Δράση
  • Παρατηρήστε την εικόνα:

-Πείτε το πρώτο πράγμα που σας έρχεται στο μυαλό.
       Ερώτηση:
  • Ποια συναισθήματα σας γεννιούνται;
2η Δράση
Ανακοινώνετε στην ομάδα:
  • Θα σας διαβάσω ένα βιβλίο για μια πόλη,(δεν δείχνετε ακόμη το βιβλίο- δεν το παρουσιάζετε δηλ. συγγραφέας, εικονογράφος,εκδόσεις)
Ζητάτε από την ομάδα σας:
  • Παρακολουθείστε το βίντεο και ακούστε με:
  • Mozart.Piano ConcertoNo21 in C mazor ( European pictures)
  • http://www.youtube.com/watch?v=HezRbC-IYFw
Μια φορά και έναν καιρό στο βιβλίο που θα σας διαβάσω ήταν μια πόλη που μπορεί να ήταν όπως τη βλέπετε: έτσι ή αλλιώς. Να είχε κήπους, ποτάμια ή και ναούς. Ποιος ξέρει!Να ‘ταν περιτριγυρισμένη από βουνά. Να είχε μεγάλα μνημεία και εκκλησιές, σκάφη από το σήμερα ή από το χθες. Μια πόλη λουσμένη στο φως ή στο σκοτάδι.
Όμως πώς να ‘ταν η πόλη που υπάρχει μέσα στο βιβλίο!
Ας τη γνωρίσουμε.

3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση του βιβλίου.
Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο
Συγγραφέας:Αντώνης Παπαθεοδούλου
Εικονογράφος:Μυρτώ Δεληβοριά
Εκδόσεις Πατάκη

Διαβάζουμε πάντα όλο το βιβλίο, δεν εννοούμε σε μια διδακτική ώρα, μπορεί να χρειαστούν μέρες ,σε αυτό το παραμύθι η μια είναι αρκετή, σε άλλο με μεγάλη έκταση πρέπει να διαβαστεί όλη η ιστορία ή το παραμύθι, με ή χωρίς μουσική που θα ντύνει το κείμενο. Δε δείχνουμε τις εικόνες κατά την ανάγνωση υποσχόμαστε πως θα τις δουν στο τέλος. Χρωματίζουμε τη φωνή μας, την αλλάζουμε όταν συναντάμε διαλόγους ηρώων, κάνουμε παύσεις, επικοινωνούμε βλεμματικά με το κοινό μας.

Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόηση
  • Ποιος είναι ο επισκέπτης που αναστάτωσε την πόλη;
  • Τι έχασαν τα παιδιά από την καθημερινότητά τους;
4η Δράση
Γίνετε ζευγάρια:
  • Ο α΄μαθητής να σκεφτεί τι θα γράψει για να στείλει ένα sms (υποθετικό sms), στο β΄μαθητή φίλο του που στη χώρα του έχει ξεσπάσει πόλεμος).
  • Ο β΄μαθητής στη συνέχεια θα απαντήσει στον α΄μαθητή.
5η Δράση
Εικαστική δημιουργία.
Χωρίστε σε ομάδες τους μαθητές και ζητήστε από τις α΄ομάδες και στη συνέχεια από τις β΄ομάδες:
  • Ζωγραφίστε μια πόλη που επικρατεί Ειρήνη.
  • Ζωγραφίστε μια πόλη που έχει πολιορκηθεί από τον Πόλεμο.
Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.
Δεν είναι μάθημα πίσω από θρανία.


Το βιβλίο 
H Βασιλική και η νεράιδα του νερού
Συγγρφέας:Γιώτα Φώτου
Εικονογράφηση:Μάρω Αλεξάνδρου
Εκδ.Ψυχογιός
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,τη Δευτέρα 22/10 και την Τρίτη 23/10/2012 στη Β΄τάξη του 88ου Δ.Σ Αν.Θεσσαλονίκης στα πλαίσια του προγράμματος:
«Πάμε Τελλόγλειο με τη Δ/νση Π.Ε Αν Θεσσαλονίκης να διαβάσουμε ιστορίες, να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από εικόνες του Λούβρου».
Το πρόγραμμα των μαθητών υλοποιείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ.
Η σύνδεση του βιβλίου με τον πίνακα «Η πομπή του Ποσειδώνα με συνοδεία Νηρηίδων και Τρίτωνες»,του Pipi, έγινε από την Χριστίνα Τσαγκάλια. 

1ηα α.Δράση
  • Παρατηρήστε την εικόνα:Που μπορεί να βρίσκεται η ηρωίδα;
 
  • Παρατηρήστε την εικόνα με τη συνοδεία μουσικής (από την αρχή ως το 3:00΄΄μόνο ακούστε μη δείχνετε το βίντεο που το συνοδεύει).
  • Σε ποια συναισθηματική κατάσταση μπορεί να βρίσκεται η ηρωίδα;



         2046-Main theme
1η β.Δράση
Προτείνετε στην ομάδα σας:
Παρακολουθείστε τo video και ακούστε με προσοχή
(Από την αρχή ως το 2:50΄΄)
Η ιστορία ξεκίνησε ένα πρωινό πολλά πολλά χρόνια πριν, όταν ένα δύτης σε μια καθιερωμένη κατάδυσή του συνάντησε ένα περίεργο, φωτεινό πλάσμα. Το ακολούθησε μαγεμένος. Το πλάσμα άλλοτε διάφανο τον καλούσε να κολυμπήσει προς τα βράχια του βυθού, και άλλοτε προς τα φυτά που στόλιζαν μίλια θαλάσσιου εδάφους. Από τότε και για πολλά άλλα πρωινά ο δύτης σε κάθε κατάδυση του αντάμωνε με το διαφορετικό αλλά χαρούμενο πλάσμα, ώσπου μια μέρα το πλάσμα τον ακολούθησε στην έξοδό του, μέχρι την στεριά. Λένε πως ο δύτης σαν το αντίκρισε τ’έχασε μιας και το πλάσμα μεταμορφώθηκε εκέι μπροστά του σε μια κοπέλα που δεν θα τη δούμε στο video που παρακολουθείτε, αλλά θα τη γνωρίσουμε μέσα από την ιστορία της Γιώτας Φώτου, αμέσως τώρα.
2η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση της ιστορίας.
Η Βασιλική και η νεράιδα του νερού
Συγγραφέας:Γιώτα Φώτου
Εικονογράφηση:Μάρω Αλεξάνδρου
Ψυχογιός

3η Δράση
Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης-Προβολικές ερωτήσεις.
  • Ποιο είναι το όνομα της ηρωίδας και ποιους άλλους ήρωες ξεχωρίζετε;
  • Που ήταν κρυμμένο το όνομα της Βασιλικής;
  • Αν ήσασταν στη θέση της Βασιλικής θα πηγαίνατε στην πηγή μέσα στο βάθος του δάσους;
  • Υπάρχει κάτι που μπορεί να σας φόβιζε μέσα στο δάσος;
  • Γιατί;

4η Δράση
Πρόκληση Θεατρικής έκφρασης
Η φιγούρα της Βασιλικής.
Να τυπωθεί, ατομικά, σε Α4 λευκό κάνσον

Ζητείστε από τα παιδιά:
  • Δώστε χαρακτηριστικά στην κούκλα σας (μπορεί να είναι φοβισμένη-χαρούμενη).
  • Κόψτε γύρω γύρω και όχι απαραίτητα πάνω στη γραμμή.
  • Κολλήστε το σύρμα πίπας πίσω και περάστε το δείκτη του χεριού σας μέσα.
  • Η Χάρτινη φιγούρα είναι έτοιμη.
5η Δράση
Με μουσική που προκαλεί κίνηση ζητείστε:

     Η Βασιλική λέει:
  • Περπατήστε με την κούκλα σας κοιτώντας την στα μάτια.
  • Περπατήστε με πλάγια βήματα.
  • Περπατήστε με την κούκλα σας χαρούμενα.
  • Περπατήστε με την κούκλα σας γρήγορα και φοβισμένα μέσα στο δάσος.
  • Περπατήστε με γρήγορα βήματα προστατεύοντας την κούκλα σας.
Η Βασιλική λέει:
  • Κινηθείτε στις μύτες των ποδιών σας αργά αργά.
  • Κινηθείτε αργά αργά και με βαριά βήματα σα μέσα σε νερό
Η Βασιλική λέει:
  • Βρείτε ένα ζευγάρι και συστηθείτε μαζί με τις κούκλες σας.
  • Χορέψτε σε ζευγάρι χαρούμενα.
Η Βασιλική λέει:
  • Μείνετε ακίνητη σα σε φωτογραφία
  • Καθίστε κάτω και νανουρίστε την κούκλα σας.
Όλες οι εντολές που λέει η Βασιλική υλοποιούνται με μουσική στο στοπ αλλάζει η εντολή.


Το βιβλίο 
ΟΔΥΣΣΕΙΑ-Η πολυμήχανη ιστορία
Οι Λωτοφάγοι
Συγγραφέας:Μαρία Αγγελίδου
Εικονογράφος: Ίρις  Σαμαρτζή
Εκδ.Βιβλιόφωνο
Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,τη 8/10/2012 και στην Δ΄τάξη του 105ου Δ.Σ Αν.Θεσσαλονίκης στα πλαίσια του προγράμματος
«Πάμε Τελλόγλειο με τη Δ/νση Π.Ε Αν Θεσσαλονίκης να διαβάσουμε ιστορίες, να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από εικόνες του Λούβρου».
Το πρόγραμμα των μαθητών υλοποιείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ.Η σύνδεση του βιβλίου με τον πίνακα «Ο Οδυσσέας μπροστά στην Κίρκη σώζεται από τον Ερμή»,του Annibale Carracci, έγινε από την Χριστίνα Τσαγκάλια. 

1η Δράση
  • Παρατηρήστε την εικόνα, πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.
























  • Παρατηρήστε την εικόνα και ακούστε τη μουσική.


  • Ποιο συναίσθημα σας γεννά;(Παίξτε το μουσικό κομμάτι από την αρχή ως το 3’).
  • http://youtu.be/wiGUBbZLVw0

2η Δράση
Προτείνετε στην ομάδα σας:
  • Παρακολουθείστε τo video και ακούστε με προσοχή. http://www.youtube.com/watch?v=32S_SxlEISI
  • Θα σας διαβάσω ένα βιβλίο με μια ιστορία που μπορεί να έχει κάτι κοινό με αυτό που βλέπετε.
 Πότε άρχισε αυτή η ιστορία; Πιστέψτε με, κανένας δεν ξέρει. Όλοι τα ‘χουν ακουστά τα ταξίδια του ήρωα που θα γνωρίσετε μέσα από τις σελίδες του βιβλίου. Ήταν βασιλιάς και ήταν Άρχοντας της Περιπέτειας. Γιατί οι περιπέτειες του άρχισαν πριν καλά καλά αρχίσουν οι άνθρωποι να μετράνε το χρόνο, Οι περιπέτειες του προκλήθηκαν άραγε από την τρικυμισμένη θάλασσα, σαν αυτή που παρακολουθείτε; Από άλλα εμπόδια; Άλλους πολλούς ήρωες που συνάντησε; Ακούστε προσεκτικά την ιστορία και στη συνέχεια απαντάτε.

3η Δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση της ιστορίας-Λωτοφάγοι.
ΟΔΥΣΣΕΙΑ-Η πολυμήχανη ιστορία
Συγγραφέας:Μαρία Αγγελίδου
Εικονογράφος: Ίρις  Σαμαρτζή
Εκδ.Βιβλιόφωνο

Διαβάζουμε πάντα όλο το βιβλίο, δεν εννοούμε σε μια διδακτική ώρα, μπορεί να χρειαστούν μέρες  για να διαβαστεί όλη η ιστορία ή το παραμύθι, με ή χωρίς μουσική που θα ντύνει το κείμενο. Δε δείχνουμε τις εικόνες κατά την ανάγνωση υποσχόμαστε πως θα τις δουν στο τέλος. Χρωματίζουμε τη φωνή μας, την αλλάζουμε όταν συναντάμε διαλόγους ηρώων, κάνουμε παύσεις, επικοινωνούμε βλεμματικά με το κοινό μας.

Ερωτήσεις:
  • Τι το κοινό είχε η ιστορία που διαβάσαμε με το βίντεο που παρακολουθήσατε;
  • Ποιος ήταν ο βασιλιάς και που βρέθηκε με τους συντρόφους του;
  • Τι ήταν ο λωτός και τι προκαλούσε;
  • Αν ήσασταν στη θέση του Οδυσσέα θα τρώγατε το φρούτο;
  • Αν ναι γιατί;
  • Αν όχι γιατί;

4η Δράση
Κάντε ζευγάρια και ζητείστε:
-Ζωγραφίστε (α΄μαθητής/τρια) σε Α4 χωρισμένο με μια κάθετη γραμμή στη μέση το νησί με τα δέντρα από λωτούς και τον Οδυσσέα στενοχωρημένο.
Στη συνέχεια ο β΄μαθητής/τρια θα ζωγραφίσει το εαυτό του δίπλα στον βασιλιά Οδυσσέα και στη συνέχεια πάνω από το βασιλιά θα σχηματίσει ένα συννεφάκι και θα γράψει τα λόγια που πιθανόν ο ο βασιλιάς θα σας εμπιστευόταν.

5η Δράση-6η Δράση
Ζητάμε:
Από τον α’ μαθητή/τρια να αφηγηθεί το σχέδιο του Οδυσσέα (αυτό που δεν μας λέει το βιβλίο-φανταστικό),για να πάρει τους συντρόφους  του από το νησί και να φύγει.
Ο β΄μαθητής/τρια υποδύεται ένα από τους συντρόφους και απαντά στην πρόταση- πρόκληση του Οδυσσέα.
  • Τα ζευγάρι το παρουσιάζουν
  • Αν ο χρόνος δεν φτάσει συνεχίζεται την επόμενη συνάντηση.
Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
  • Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
  • Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας.
  • Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
  • Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.
  • Δεν είναι μάθημα πίσω από θρανία.

1 σχόλιο:

  1. Κυρία Αρτζανίδου, σήμερα τελειώσαμε την ανάγνωση όλου του βιβλίου "Η Βασιλική και η νεράιδα του νερού" της Γιώτας Φώτου που το είχαμε ξεκινήσει μαζί στο Τελλόγλειο. Πραγματικά ενθουσιαστήκαμε με τις περιπέτειες της Βασιλικής μέχρι να βρει το Β που έχασε. Για μια ακόμα φορά εμείς και η δασκάλα μας σας ευχαριστούμε για το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε και νιώθουμε πολύ τυχεροί που γνωρίσαμε από κοντά μια ακόμα συγγραφέα.
    Τα παιδιά του Β2 του 88ου ΔΣ Θεσ/νίκης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή